اخبار و گزارشات کارگری از 16 تا 23 بهمن

 

 

اخباروگزارشات کارگری16بهمن1393

- ادامه مذاکرات کارگران ایرانخودرو با مدیریت شرکت به روزهای آینده موکول شد.امروز افزایش آکورد اعمال و به حساب کارگران واریز شد

- اعتصاب کارگران کارخانه موتوژن

- دومین شماره ماهنامه ” کارگر ساختمان ”منتشرشد!

- گفتگوی راديو ندابا شاپور احساني راد، نماينده اخراجي كارگران نورد و پروفيل ساوه!

- روند تعدیل نیروی کار در سد بنیر مریوان

- وعده بازگشت بکار کارگران اخراجی آنومالی شمالی تا اواخر ماه

- تحصن ۵۰۰ راننده کامیون در کارخانه «سیمان ارومیه» به سومین روز رسید

- شمارکارگران جان باخته تصادف سرویس رفت وآمد شرکت پیمانکاری ساخت پالایشگاه در عسلویه به ۶ نفر رسید

ادامه مذاکرات کارگران ایرانخودرو با مدیریت شرکت به روزهای آینده موکول شد.امروز افزایش آکورد اعمال و به حساب کارگران واریز شد

اتحادیه آزاد کارگران ایران: مذاکرات کارگران ایرانخودرو و مدیریت این شرکت برای رسیدگی به خواستهای آنان که قرار بود صبح دیروز برگزار شود ابتدا به ساعت 5 عصر موکول شد و نهایتا ساعت 9 شب دیروز 15 بهمن ماه انجام شد. در این نشست که با شرکت یکه زارع و برخی دیگر از مدیران ارشد شرکت ایرانخودرو برگزار شد افزایش مزد کارگران، بازنگری و اصلاح طبقه بندی مشاغل  و برخورداری کارگران از بیمه تکمیلی و طلائی مورد بحث قرار گرفت اما این مذاکرات به نتیجه مشخصی نرسید و ادامه جلسه رسیدگی به خواستهای کارگران به بعد از 20 بهمن ماه موکول شد.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران مدیریت شرکت ایرانخودرو به جای افزایش مستقیم مزد کارگران، تلاش دارد از طریق پرداخت پاداشهای مختلف و اصلاح و بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل دریافتی آنان را افزایش دهد. این درحالی است که وعده افزایش مزد با رقم های مختلفی از جمله 13 درصد برای کارگران تولید و پایین تر از آن برای کارگران پشتیبانی و ستادی مطرح است اما بنا بر اظهار کارگران ایرانخودرو مدیریت شرکت تلاش دارد با خریدن وقت و عدم افزایش مزد در سالجاری و وعده افزایش آن در سال آینده این خواست آنان را مشمول زمان کند. در این راستا از هم اکنون مدیریت شرکت با انداختن جشن آغاز تولید در سال جدید به 20 اسفند ماه امسال در صدد است تا با وعده افزایش مزد در سال آینده، امسال را پشت سر بگذارد و با عدم برگزاری این جشن در سال جدید، امکان بروز اعتراض را در اجتماع بزرگ این جشن از کارگران در سال آینده سلب کند.

بنا بر گزارش دیگری که به اتحادیه آزاد کارگران ایران رسیده است امروز افزایش آکورد به میزان 30 درصد برای کارگران تولید، 20 درصد برای کارگران پشتیبانی و 10 درصد برای کارگران ستادی اعمال و به حساب کارگران ایرانخودور واریز شد. همچنین علاوه بر افزایش دریافتی کارگران به طرق مختلف که تاکنون در خبرهای منتشره از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران به آنها اشاره شده است امروز  اعلام شد عیدی مدیریت به کارگران که هر ساله پرداخت میشود امسال افزایش پیدا خواهد کرد.

پس از اعتصاب غذای کارگران ایرانخودرو در دی ماه گذشته و در نتیجه این اعتراض متحدانه، مدیریت این شرکت بطور مشخص امتیازات مختلفی را به کارگران به شرح زیر داده است: 1- قطعیت یافتن و آغاز اجرای بازنگری و اصلاح طرح طبقه بندی مشاغل با هدف افزایش و اصلاح جدول مزدی کارگران 2- افزایش آکورد 30 درصد برای کارگران تولید، 20 درصد برای کارگران پشتیبانی و 10 درصد برای کارگران ستادی 3- شارژ بن کارت(بن نقدی) ماهیانه به مبلغ 150 هزار تومان.

علاوه بر اینها، پاداشهای مختلفی نیز  در دستور پرداخت برای کارگران قرار گرفته است این پاداشها به شرح زیر می باشند: 1- افزایش عیدی مدیریت به کارگران در سالجاری 2- پاداش دنا به مبلغ 800 هزار تومان3- پاداش رسیدن سقف تولید به 600 هزار خودور به مبلغ 700 هزار تومان برای کارگران تولید، 600 هزار تومان برای کارگران پشتیبانی، 500 هزار تومان برای کارگران ستادی و 400 هزار تومان برای کارگران خدمات(پیمانکاری) 4-  پاداشی تحت عنوان کسب رتبه اول وسایط نقلیه توسط ایرانخودرو* به  مبلغ 550 هزار تومان برای کارگران تولید، 500 هزار تومان برای کارگران پشتیبانی، 450 هزار تومان برای کارگران ستادی و 350 هزارتومان برای کارگران پیمانکار. در میان این پاداشها  دو پاداش دنا و سقف تولید از جمله پاداشهایی بوده است که از قبل قرار بود به کارگران تعلق بگیرد اما افزایش عیدی مدیریت و پاداش کسب رتبه اولی بدنبال اعتراضات کارگران ایران خودرو به آنها تعلق گرفته است.

بی تردید کسب امتیازات مختلف از سوی کارگران ایرانخودور نتیجه مستقیم و بلاواسطه اعتراضات قاطعانه و متحدانه این کارگران در دی ماه گذشته بوده است. کسب این امتیازات تا به همینجا یک موفقیت بزرگ برای کارگران ایرانخودرو می باشد هر چند که هنوز افزایش مزد پایه صورت نگرفته است و مدیریت شرکت به انحا مختلف در صدد پشت سر گذاشتن این خواست اصلی کارگران می باشد اما با توجه به عزم راسخ کارگران ایرانخودرو برای دستیابی به این خواست مهم، مدیریت شرکت قادر به دور زدن این خواست اصلی کارگران نخواهد شد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 16 بهمن ماه 1393

* تصویر اطلاعیه پاداش کسب رتبه اول وسایط نقیله به کارگران ایرانخودرو

http://www.etehadeh.com/scripts/tinymce/uploaded/images/ordibeheshte%2093/khodroov.jpg

اعتصاب کارگران کارخانه موتوژن

پیام یک کارگر از شرکت موتوژن

سلام . من یکی از کارکنان شرکت موتوژن هستم ، نمی دونم چیزی در مورد اعتصاب کارگران این شرکت شنیدید یا نه، ولی من فکر کردم بهتر باشه در این مورد،  برای خبرگزاری ها یک مطالبی ارسال کنم.

نزدیک به یکی دو ماه هست که کارکنان و بعضی از مدیران، با مدیران ارشد موتوژن  بر سر میزان حقوق و همینطور رعایت نشدن مواردی از قانون کار بحث میکنیم ، تا اینکه از تاریخ 93.11.13 بعضی از بخش ها کلا اعتصاب کردند. یکی از مدیران هم که از کارگران حمایت شدیدی میکرد از طرف مدیران ارشد و حراست خیلی مورد اذیت قرار گرفته و مارک های مسخره ای هر رو بهش میچسبانند تا بتونن دلایل برخوردشون با این مدیر را موجه نشان بدهند.

اما موضوع مورد نظر من اینکه مدیران ارشد شرکت موتوژن و همینطور مدیران شرکت قدیر سپاه که کارخانه های زیادی  مثل موتوژن رو در اختیار دارن به این دلیل هیچ نرمشی در مقابل اعتراضات نشان نمی دهند  که ، میترسند کارگران فکر کنند اعتراضشون جواب داده و به همین خاطر حاضرند هزینه های زیادی برای کنترل اعتراضات و مسائل حراستی بکنند ولی این پول به جیب کارگر نره، چون این طوری فکر میکنه اعتراضش نتیجه داده.

 البته باید این رو هم گفت که موتوژن به علت استراتژی بودن محصولش در داخل کشور و نبود رقیب های جدید در سال مالی جاری دورو بر 60 میلیارد در آمد داشته که نسبت به سال قبلش 3 برابر شده و این نشانه مثبت هست که نمیشه آن را نادیده گرفت، اما موضوع اینجاست چرا وقتی در آمد شرکتی 3 برابر میشه حقوق کارکنانش 7 درصد افزایش پیدا میکنه؟ اونم با هزار منت ، تا کی باید این پول ها، بجای رفاه مردم، برای پیشبرد اهداف پوچ و بی ارزش خرج بشه؟ و سوال آخر اینکه چرا وقتی مردم اعتراضی میکنن  تصمیم میگیرند دیکتاتورانه تر از قبل رفتار کنند؟؟؟

منبع:حقوق معلم وکارگر

اخباروگزارشات کارگری:شرکت موتوژن در سال 1352 با نام گلد الکتریک ایران در تهران به ثبت رسید. در سال 1354 نام شرکت به موتوژن و مرکزآن به تبریز انتقال یافت و در آنجا به ثبت رسید. در سال 1369نوع شرکت از سهامی خاص به عام تغییر یافت و در بورس اوراق بهادار تهران به ثبت رسید و از اول سال 1370سهام آن جهت فروش به عموم عرضه شد. در حال حاضر شرکت موتوژن جز واحدهای تجاری فرعی شرکت سرمایه گذاری غدیر بوده و مرکز اصلی شرکت و کارخانه آن در منطقه صنعتی غرب تبریزواقع است.

بیشتر سهام شرکت موتوژن متعلق به سهامداران اصلی ذیل است:

شرکت سرمایه گذاری غدیر

شرکت نورد آرین فولاد

بانک پارسیان

سرمایه گذاری توسعه ملی

درباره شرکت سرمایه گذاری غدیر:

بانك صادرات ايران در پي تصميمات اقتصادي كلان كشور و به منظور ايجاد امكان حضور هرچه بيشتر در بازار سرمايه، در سال 1370 مبادرت به تاسيس شركت سرمايه گذاري بانك صادرات ايران(سهامي خاص) نمود.اين تمرکز گرايي در بخش فعاليت هاي سرمايه اي به تدريج موجبات ساماندهي امور سرمايه گذاري ها را فراهم کرد و اين بانک را قادر ساخت تا در بازار سرمايه منسجم تر و با برنامه ريزي عميق تري حرکت کند.شرکت سرمايه گذاري بانک صادرات پس از پذيرش در بورس اوراق بهادار در سال 1375 به مناسبت برگزاري همزمان جلسه مجمع آن با روز عيد غدير خم، تغيير نام داده و نام غدیر را برگزید. شرکت سرمايه گذاري غدير خصوصاً در سالهاي اخير يکي از شرکتهاي مطرح بورس اوراق بهادار بوده است، ميزان سرمايه، وسعت کار و رشد افزوني که اين شرکت داشته آن را جزو بهترين و برترين شرکتهاي کشور قرار داده است.اين شرکت طی سال های اخير، رتبه های اول را در ارزش بازار سهام بورس تهران داشته است و سرمايه ثبت شده فعلي آن 18 هزار میلیارد ریال مي باشد.گفتنی است، بانک صادرات در تاریخ 23 مرداد ماه 1387 معادل 51 درصد از سهام مدیریتی خود در این شرکت را به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح واگذار کرد تا سهامدار عمده این شرکت تغییر یابد.

دومین شماره ماهنامه ” کارگر ساختمان ”منتشرشد!

فهرست این شماره :

1-سرمقاله (در ضرورت اتحاديه های سراسری)

2- سرپناهسازان بیسرپناه

3- با خصوصی سازی مبارزه کنيم

4-نامه های رسيده از دوستان

5-اخبار کارگری

6-معرفی تشکل های موجود کارگری (فلز کار ومکانيک)

برای دریافت ماهنامه با نشانی زیرارتباط بگیرید:

karegare.sakhtoman@gmail.com

گفتگوی راديو ندابا شاپور احساني راد، نماينده اخراجي كارگران نورد و پروفيل ساوه!

شاپور احساني راد، نماينده اخراجي كارگران نورد و پروفيل ساوه، در گفتگو با راديو ندا با بيان اين كه فضاي شهر ساوه آكنده از حس دلسوزي و همدردي با كارگران است ، گفت : '' چاره اي نيست كه ما ( معلمان، پرستاران و كارگران) يك اعتراض سراسري، متحدانه و همسو انجام بدهيم تا به حق و حقوق خودمان برسيم!'

لینک گفتگو: http://radio-neda.blogspot.fr/2015/02/blog-post_4.html

روند تعدیل نیروی کار در سد بنیر مریوان

 

 

 

 از مجموع 450 کارگری که در سد خاکی بنیر واقع در 5 کیلومتری روستای نگل از توابع مریوان مشغول به کار می باشند، از زمان آغاز این پروژه به بهانه های مختلف ازجمله کمبود اعتبار و بودجه و... از طرف کارفرمای این شرکت دایما در معرض اخراج و بیکارسازی بوده اند و حقوق انان نیز گاها تا چندین ماه به تعویق افتاده است .

این بار نیز با آغاز فصل سرما این روند ادامه داشته و در همین راستا تعداد 80 نفر از این کارگران در روز سه شنبه مورخ 14/11/93 در قسمتهای تونل و معدن، متشکل از کارگران ساده،راننده،نگهبان و آشپز از کار اخراج شده اند و این در حالی است که این کارگران مدت 5 ماه است که حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده اند.

کارگران اخراجی نیز پس از این اقدام کارفرما، اعلام کردند که برای گرفتن حقوق و سنوات خود و درخواست بیمه بیکاری شکایت خود را علیه کارفرما به اداره کار استان ارجاع خواهند داد که در مقابل کارفرما به انها قول داده است که 30% از حقوقهای معوقه انان را به صورت نقدی و مابقی ان را نیز به صورت چک چهار ماهه پرداخت خواهد کرد لازم به ذکر است تعداد 70 نفر از کارگران این شرکت نیز که چندی پیش به مرخصی اجباری فرستاده شده بودند، همگی انان از سر کارشان اخراج شدند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

16/11/93

وعده بازگشت بکار کارگران اخراجی آنومالی شمالی تا اواخر ماه

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی قول بکارگیری کارگران آنومالی شمالی را دریکی ازمعادن اطراف بافق ، ولی در شهرستانی دیگر که همسایه بافق است را داد وقرار شد تا اواخر ماه کارگران اخراج شده دوباره به سر کار برگردند.

به گزارش 16بهمن بافق خبر،جلسه پیگیری مشکلات کاری کارگران معدن آنومالی شمالی امروز پنج شنبه ساعت 12ظهر باحضور فرماندار شهرستان بافق، مدیرعامل سنگ آهن مرکزی ،مدیرعامل تهیه وتولید ومدیر عامل شرکت شهداب پیمانکار سنگ آهن مرکزی ومقامات دیگری از شهرستان برگزارشد .

دراین جلسه  نماینده های کارگران مشکلات کاری وبوجود آمده درمدت بیکاریشان رابیان کردند واز مقامات حاضر در جلسه خواستند که مشکلات بیکاری آنها راحل کنند.

در ادامه مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی قول بکارگیری کارگران آنومالی شمالی  را دریکی  معدن مهدی آباد بهادران را داد وقرار شد تا اواخر ماه کارگران اخراج شده دوباره به سر کار برگردند.

تحصن ۵۰۰ راننده کامیون در کارخانه «سیمان ارومیه» به سومین روز رسید

صبح امروز بیش از ۵۰۰ نفر از راننده‌های پایانه‌های کارخانه سیمان ارومیه برای سومین روز پیاپی در واکنش به آنچه توزیع ناعادلانه بار از سوی شرکتهای حمل و نقل می‌خوانند در «سالن ایلان» پایانه سیمان ارومیه تحصن کردند.

 

به گزارش16بهمن ایلنا،سه روز است که رانند‌ه‌های کامیونهای حمل بار سیمان در محوطه پایانه و سالن «ایلان بار» کارخانه سیمان ارومیه در اعتراض توزیع ناعادلانه بار از سوی شرکت‌های حمل و نقل مستقر در پایانه‌های کارخانه سیمان ارومیه تجمع کرده‌اند.

براساس این گزارش،شرکت‌های حمل و نقل مستقر در پایانه کارخانه سیمان ارومیه بدون در نظر گرفتن نوبت بار کامیون‌داران، ۹۰ درصد از بارهای سیمان کارخانه را به کامیونهای طرف قرار داد با خود می‌سپارند. این در حالی است که طبق تفاهم نامه‌ای که پیش از این بین انجمن صنفی رانندگان کامیون و انجمن صنفی پایانه‌ای حمل ونقل سیمان ارومیه امضاء شده است، می‌بایستی شرکتهای حمل ونقل به همه کامیونداران طبق نوبت بار ارائه دهند اما این شرکت‌ها بدون در نظر گرفتن تفاهم نامه به طور سلیقه‌ای عمل می‌کنند.

شرکتهای حمل ونقل باید در هر روز حداقل به ۱۵۰ راننده کامیونی که دارای کارت نوبت هستند بار تحویل دهند اما آنان علاوه بر آنکه نوبت دهی رابر اساس کارت نوبت رعایت نمی کنند بجای اعلام بار به کامیون داران، وظیفه توزیع بار سیمان را نیز  خود به عهده‌ گرفته‌اند که قانونی نیست.

برپایه این گزارش،مدیر کل حمل و نقل پایانه‌های استان آذربایجان غربی نیز روز گذشته در واکنش به اعتراض رانندگان، با ارسال نامه‌ای به رئیس انجمن صفی رانندگان سیمان ارومیه مفاد توافق نامه را به انجمن تذکر داده  و تاکید کرده اند در صورت هر گونه ایجاد تنش در میان رانند‌ها این موضوع را از سوی مراجع قضایی پی گیری می‌کند.

شمارکارگران جان باخته تصادف سرویس رفت وآمد شرکت پیمانکاری ساخت پالایشگاه در عسلویه به ۶ نفر رسید

آخرین گزارش‌‌ها از کشته شدن 6 کارگر و مصدومیت جدی 6 کارگر دیگر حکایت دارند که احتمال مرگ یکی از این مصدومان می‌رود.

به گزارش16بهمن ایلنا،اسامی کشته‌شدگان حادثه صبح امروز را «ابوالقاسم جعفرپور»، «رحیم‌الله کاکاوند»، «حسین قطامی‌پناه»، «اکبر آرامش»، «مهدی باقری» و «تیمور حسین پور» گزارش کرده‌اند.

بنابهمین گزارش، ساعت ۵ و ۴۰ دقیقه صبح امروز یک دستگاه اتوبوس فرسوده «بنز ۳۰۷» حامل ۳۵ تن از کارگران شرکت پیمانکاری درریز (پیمانکار ساخت پالایشگاه) در محور بندر سیراف (طاهری) با یک دستگاه کامیون متوقف شده در کنار جاده برخورد کرد.

بر اساس این گزارش، در این حادثه ۵ کارگر در دم کشته شدند و ۲۲ نفر دیگر نیز مصدوم و راهی بیمارستان  خمینی کنگان شدند که گزارش های تکمیلی از کشته شدن ششمین کارگر در جریان عملیات نجات حکایت دارد.

این حادثه زمانی رخ داد که راننده سرویس کارگران به دلیل نقص فنی سیستم ترمز نتوانست سرعت رو به افزایش خودرو را در سراشیبی جاده بندر سیراف مهار کند و در نتیجه از قسمت جلو اتوبوس با قسمت عقب یک دستگاه کامیون حامل سنگ‌های معدنی تصادف کرد.

 

به گفته یکی از شاهدان حادثه، کامیون حامل سنگ‌های معدنی در کنار جاده متوقف بود و اتوبوس حامل کارگران در تاریک - روشن حوالی پنج صبح، به دلیل فرسودگی و نداشتن چراغ با این کامیون برخورد کرده است.

همچنین یکی از ماموران گروهای امداد و نجات حاضر در محل حادثه در خصوص جزئیات بیشتر این حادثه گفت: در برخورد اولیه اتوبوس با کامیون، سنگهای عظیم معدنی که در قسمت بار کامیون قرار داشتند به داخل اتوبوس پرتاب شدند و 5 نفر از کارگرانی که در ردیف‌های جلوی اتوبوس نشسته بودند و سه نفر از کارگران در بین صندلی ها محبوس شده بودند که با برش بخش از اتوبوس توسط همکارانمان در آتش نشانی، بیرون کشیده شدند.

به اعتقاد یکی از کارگران شاهد حادثه، اگر امکانات روشنایی جاده مهیا بود شاید امروز این حادثه اساسا اتفاق نمی‌افتاد.

گفتنی است، کارگران عسلویه پیش از این نیز نسبت به حادثه خیز بودن تردد اتوبوس‌های فرسوده‌ای که به عنوان سرویس جابجایی کارگران در جاده‌های منطقه ویژه عسلویه تردد می‌کنند هشدار داده بودند.

شانزدهم بهمن ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری17بهمن1393

- گزارش کارگر فلزکار از ایران خودرو :

- کارگران معترض مجتمع صنعتی اسفراین ساختمان اداری را اشغال کردند

- احضار کیومرث واعظی و جبار حاجی مرادی به پلیس امنیت شهرستان سنقر

- گزارشی دردناک ازوضعیت کارگران درکارگاه های تهران

کارگرزن معلول:کارفرما کارگاه ماراموردضرب وشتم قرارمی داد؟ً!

کارگرچاپ: آیا مسئولان با حقوق 700 هزار تومانی می‌توانند، زندگی کنند؟

- ویژه نامه جنبش کارگری تر کیه و تشکل های سراسری

- خودکشی کارگران هندی به دلیل پرداخت نشدن حقوق

- اخراج هفت هزار و هشتصد نفردر شرکت زیمنس

- مرگ 3 کارگر در آتش‌سوزی کارخانه‌ای در ترکیه

گزارش کارگر فلزکار از ایران خودرو :

با تمام شدن مهلت داده شده به مدیریت در 15 بهمن در رابطه با اعتصاب غذای اخیر و اعلام خواسته های کارگران به مدیریت ایران خودرو در خصوص کم بودن مبلغ دریافتی کارگران ، مدیریت ایران خودرو در اولین اقدام روز چهار شنبه مبلغ 30% به آکورد کارگران افزوده که ، کارگران ایران خودرو در کارتهای خود مبلغ 60 هزار تومان را دریافت کرده اند .

مدیریت در این اقدام تلاش دارد تا موضوع افزایش پایه حقوق را تا آخر امسال مسکوت بگذارد هر چند لیست اسامی نمایندگان انتخابی کارگران سالن ها و شیفت های کاری ایران خودرو به مدیر یت اعلام شده ، اما هنوز هیچ نشستی از طرف مدیریت با این نمایندگان انتخابی گذاشته نشده است .

شایعه ئی ست که برخی از نمایندگان کارگری با مدیریت دیدار داشته اند ولی هیچ نماینده کارگری این خبر را تایید نمی کند .

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکار مکانیک

16 بهمن 93

کارگران معترض مجتمع صنعتی اسفراین ساختمان اداری را اشغال کردند

در اعتراض به حقوق بالای مدیران، کارگران مجتمع صنعتی اسفراین ساختمان اداری را اشغال کردند

در روز چهار شنبه پانزدهم بهمن کارگران مجتمع صنعتی اسفراین به دلیل واریز حقوق هایی بیست میلیون تومانی به صورت غیر قانونی برای بعضی از مدیران و معاونان دست به اعتراض زدند. این واریز های با ارقام درشت در حالی است که حقوق باقی کارگران معمولا با دو ماه تاخیر پرداخت می‌شود. کارگران این مجتمع صنعتی حقوق دی ماه و آذر ماه خود را نگرفته‌اند.

در اعتراض به ادامه این وضعیت در این مجتمع صنعتی، که منجر به زد خورد با عوامل حراست  این مجتمع شد کارگران توانستند ساختمان امور اداری را اشغال کنند و آقای “آذر آئین” معاونت مالی را از کارخانه بیرون کنند. البته حکم اخراج آقای “آذر آئین” پیشتر از جانب ریاست مجتمع صنعتی به کارگران ابلاغ شده بود اما ریاست این کارخانه مشخص نکرده‌‌ است که چطور اسناد پرداخت‌‌‌های مالی بالای بیست تومان به مدیران این شرکت به امضای او رسیده است و اینکه خود او چه پاداش‌‌ها و مزایایی را دریافت کرده است.

خواسته کارگرانی که ساختمان امور اداری این مجتمع صنعتی را به اشغال خود درآورده‌‌اند به شرح زیر است:

یک) واریز تمام حقوق هایی عقب افتاده کارگران

دو) اجرایی تعهدات بیمه و پرداخت دیات کارگران صدمه دیده.

سه)بازگشت پول های اضافه واریزی به حساب شرکت

در انتها لازم به ذکر است در آبان ماه امسال نیز کارگران به دلیل کسر بیمه تکمیلی از حقوق کارگران و عدم ارئه خدمات این بیمه دست به اعتصاب غذای یک روزه زدند که با قول ها و وعده وعید‌های مدیران این کارخانه اعتصاب خود را پایان دادند اما تاکنون اقدامی برای رفع این مشکل صورت نگرفته است

منبع:طبقه دات کام

احضار کیومرث واعظی و جبار حاجی مرادی به پلیس امنیت شهرستان سنقر

17بهمن-حقوق معلم و کارگر-اسماعیل عبدی:

 پلیس اطلاعات و امنیت شهرستان سنقر طی احضاریه هایی جداگانه آقایان کیومرث واعظی و جبار حاجی مرادی از فعالان صنفی معلمان را جهت پاره ای توضیحات احضار کرد.

جبار حاجی مرادی و کیومرث واعظی از اعضای فعال دفتر کانون صنفی معلمان در سنقر بوده و مورد وثوق همکاران و از صنفی ترین و شفاف ترین فرهنگیان منطقه هستند.

آقایان واعظی و مرادی روز پنجشنبه شانزدهم بهمن 93 به اداره پلیس امنیت سنقر رفتند و پس از چند ساعت بازجویی آزاد شدند. دلیل احضار این دو کنشگر مدنی معلمان، فعالیتهای آنان در فضای مجازی عنوان شده است.

برخی گمانه زنی ها از ارتباط این احضار به التهابات بدنه ی آموزش و پرورش و اعتراضات معلمان کشور به وضعیت نابسامان معیشتی فرهنگیان حکایت دارند.

گزارشی دردناک ازوضعیت کارگران درکارگاه های تهران

کارگرزن معلول:کارفرما کارگاه ماراموردضرب وشتم قرارمی داد؟ً!

کارگرچاپ: آیا مسئولان با حقوق 700 هزار تومانی می‌توانند، زندگی کنند؟

کارگری که در کارگاه مشغول تمیز کردن دستگاه چاپ است، خود را سعید کاکولی قمی 31 ساله ساکن منطقه  افسریه تهران معرفی می‌کند و  در ابتدا با توجه به موضوع تهیه گزارش به مشکلات معیشتی خود پرداخته و می‌گوید دستمزد کارگران که در وزارت کار تعیین می‌شود، بسیار پایین است. سعید می‌گوید، نه حق عائله‌مندی داریم و نه ارگانی به کارگران تسهیلاتی می‌دهد که امور زندگی خود را بگذارند، از طرفی کارفرما هم به دلیل کاهش تولید و درآمد امکان پرداخت وام ندارد. چه کسی باید نسبت به مشکلات ما کارگران که از قشر ضعیف جامعه هستیم، رسیدگی کند، اکنون با یک فرزند در خانواده 3 نفره چه طور با حقوق ماهی 700 هزار تومان تا پایان ماه سپری کنم، در حالی که ماهانه 350 هزار تومان اجاره بهای خانه می‌دهم. سعید هم حداقل دستمزد فعلی را برای تأمین هزینه‌های زندگی کافی نمی‌داند و می‌گوید، دولت رسماً اعلام کرده که دارندگان حقوق زیر 2 میلیون و 500 هزار تومان یارانه بگیرند و بیشتر از آن مشمول یارانه نخواهد شد، در حالی که با تصمیم وزارت کار هر سال با تورم فعلی 100 هزار تومان به حقوق افزوده می‌شود و عدالت تا الان رعایت نشده است. وی حداقل دستمزد مناسب برای یک کارگر را ۲میلیون تومان در ماه می‌داند و با خنده ای سرد می‌گوید، ما الان زیر خط فقر هستیم و شرایط سختی را سپری می‌کنیم و برای جبران کسری درآمد بیش از اندازه کار می‌کنم.

حسن نادری کارگر 27 ساله درباره حقوق وزارت کاری می‌گوید، یک بار در سال حدود 100 هزار تومان حقوق را افزایش می‌دهند و ده‌ها بار اقلام مختلف گران می‌شود. من مستأجر هستم و خدا یک پسر هم به من داده است، نمی‌دانم با 230 هزار تومان اجاره خانه چطور زندگی خود را بچرخانم؛ آیا مسئولان با حقوق 700 هزار تومانی می‌توانند، زندگی کنند؟

در کارگاه تولیدی قبلی مرا می‌زدند

پس از آنکه از کارگران و کارفرمای کارگاه قبلی خداحافظی می‌کنیم، به مسیر خود ادامه داده و وارد کارگاه تولیدی دیگری می‌شویم که دو کارگر مشغول کار‌ند. از این دو نفر یکی از آنان خانم جوانی است که قادر به صحبت کردن و شنیدن نیست.

درباره وضعیت این کارگر زن سؤالاتی را از تولیدکننده می‌پرسیم که می‌گوید ماهانه 700 هزار تومان حقوق با این کارگر طی کرده‌ایم و تا پایان سال هم بیشتر اینجا نخواهد بود؛ برای این دو ماه وی را بیمه نکرده‌ایم.

وی می‌گوید این خانم قادر به صحبت کردن و شنیدن نیست، اما با مدرک فوق‌ دیپلم می تواند، بنویسد.

بنابراین در برگه ای که این خانم کارگر نوشته، خود را صغری سامنی و 29 ساله معرفی می‌کند، می‌خواهیم درباره وضعیت کاری خود و مشکلاتی که دارد، برای ما بنویسد.

این خانم در نوشته‌های خود ابتدا به پدرش اشاره کرده که اکنون با توجه به کهولت سن بیکار بوده و پیش از این در شغل بنایی مشغول به کار بوده است؛ می‌گوید، خودم در کارگاه خیاطی، بخارپرس کار می‌کردم، اما کارفرمای این کارگاه که خانمی میان‌سال بود، ما را به شدت مورد ضرب و شتم قرار می‌داد.

در این کارگاه تولیدی 15 تا 20 کارگر که تمام آنها قادر به شنیدن و صحبت کردن نبودند، مشغول کار بوده و نمی‌توانستند صدایشان را به گوش مسئولان برسانند؛ من حدود چهار سال در این کارگاه کار کردم و با توجه به فشارهای زیادی وارد می‌شد و معمولاً کارگران را مورد ضرب و شتم قرار می‌داد، اما کسی نبود که از حق این افراد دفاع کند.

این تصویر، معنایی را در ذهن من متبادر می‌کند، نکند خدای نکرده کارگران همه لال هستند که در طول این سالها کسی حرف آنها را نشنیده است، یا کسانی به نام نماینده کارگر، دنبال منافع حزبی خود هستند.

این کارگر خانم در ادامه نوشته‌های خود به پایین بودن حقوقش اعتراض کرده و از مسئولان می‌خواهد با حقوق کم چطور می‌توانم از امکانات رفاهی حداقلی برخوردار شده و زندگی در سطح متوسط را بگذرانم.

 از خانم سامنی می‌خواهیم که تنها آرزوی خود را بگوید که تأمین سرپناهی قابل سکونت و خرید یک ماشین از خواسته‌های اوست. صاحب‌کار این کارگاه تولیدی در مورد وضعیت زندگی این خانم می‌گوید: قبلاً در کارگاهی کار می‌کرد که کارفرما کارگران را که اکثراً ناشنوا و لال بودند، اذیت می‌کرد و مجبور شد از آنجا بیرون آمده و به اصرار ما شکایتی علیه صاحب کار قبلی در وزارت کار تنظیم کند که درنهایت ظاهراً مبلغی به عنوان خسارت دریافت کرده است. برادران و مادر این خانم هم ناشنوا و لال هستند که قدرت کار کردن ندارند؛ معمولاً این خانم که از صبح ساعت 9 سر کار حاضر می‌شود، تا ساعت 5 بعدازظهر صبحانه و ناهار نمی‌خورد و در واکنش به زمانی که ناهار به وی تعارف می‌کنیم، اخم می‌کند و با حالتی که انگار گدا خطاب شده است،‌ ناراحت می‌شود. این خانم باز هم قصد توضیح درباره وضعیتش دارد که مجدداً می‌نویسد اینجا معلوم نیست تا کی کار باشد، شاید بعد از عید مرا اخراج کنند، با این حقوق ناچیز نمی‌توانم همانند بقیه زندگی کنم.

گوشه هایی ازیک گزارش فارس بتاریخ17بهمن

ویژه نامه جنبش کارگری تر کیه و تشکل های سراسری

جنبش کارگری ترکیه وتشکل های سراسری

واحد تحقیق و پژوهش کانون مدافعان حقوق کارگر

کانون مدافعان با هدف انتقال تجربه به منظور ارتقای سطح فعالیت‌های کارگری، سلسله مقالاتی در زمینه جنبش‌های کارگری سایر کشورها منتشر کرده است. در این مقالات به شکل‌گیری سندیکاها و تشکل‌های سراسری کارگری در کشورهای مختلف پرداخته شده است، در این راستا تا کنون جنبش کارگری عراق، فلسطین، مکزیک، نپال، فیلیپین مورد بررسی قرار گرفته است. این بار جنبش کارگری ترکیه انتخاب شده است. در بررسی جنبش کارگری ترکیه، ابتدا مروری کوتاه بر وضعیت کلی ترکیه از نظر جغرافیایی، تاریخی و اقتصادی شده و سپس وضعیت نیروی کار، زنان کارگر، کودکان کار، کارگران مهاجر، قوانین کار، دستمزدها مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه تعدادی از اتحادیه های کارگری وتشکل های سراسری ترکیه معرفی شده و در انتها نیز اعتراضات و اعتصابات کارگری ترکیه مورد بررسی قرار گرفته است.

این ویژه نامه را می‌توانید از آدرس زیر دانلود کنید:

http://www.2shared.com/document/uANcGwuN/turkyen.html

خودکشی کارگران هندی به دلیل پرداخت نشدن حقوق

کارفرمایان غالبا دستمزدی متناسب با کار به کارگران پرداخت نمی کنند و گاه این پرداختی با تأخیر نیز صورت می گیرد که باعث بروز مشکلات جدی برای این گروه از قشر ضعیف جامعه می شود.

به گزارش 17بهمن تامین 24  به نقل از سازمان بین المللی کار، این قبیل کارگران غالبا در خانواده هایی زندگی می کنند که بیشتر اعضای خانواده از بزرگ تا کوچک کار می کنند تا بتوانند مخارج زندگی را تأمین نمایند.

هندوستان از جمله کشورهایی به شمار می رود که کارگران مشاغل مختلف شرایط بسیار دشواری را سپری می کنند. بررسی هایی که بر کارگران مناطق «ماهاراشترا» و «جارکند» انجام گرفته ، حاکی از آن است که بسیاری از خانواده ها به دنبال ناامیدی از زندگی و نداشتن پول کافی برای امرار معاش دست به خودکشی زده و از شیوه های مختلفی مانند دار زدن، به آتش کشیدن خود یا خوردن سم اقدام به خودکشی می کنند. کارشناسان عواملی مانند  تأخیر در پرداخت دستمزد کارگران را از جمله اصلی ترین دلایل خودکشی آنها عنوان می کنند. از این رو، «ائتلاف اتحاد پیشرو»ی دولت هند (UPA) به دنبال افزایش دستمزد کارگران این کشور بر اساس طرح رفاه اجتماعی است ولی تأخیر در پرداخت دستمزدها موضوعی است که باید مورد ملاحظات ویژه قرار گیرد. طبق این طرح، پرداختی ها باید ظرف 15 روز پس از اتمام کار انجام شود.

اما با وجود این طرح و در ماه های اخیر، بیش از 90 روز از دستمزد کارگران این مناطق به تأخیر افتاده است. یکی از فعالان اجتماعی هندی معتقد است که بروز چنین وضعیتی تأسف بار بوده و باید به طور جدی از سوی مقامات هندی مورد توجه و رسیدگی قرار بگیرد.

کارگرانی که در این طرح ثبت نام کرده اند، معمولا فاقد زمین ملکی یا خانه های مستقل بوده و زندگی آنها کاملا وابسته به دستمزدهایی است که دریافت می کنند بنابراین کوچک ترین تأخیری در پرداخت دستمزدها می تواند روند زندگی آنها را به خطر بیاندازد.

کارشناسان هندی با تشکیل کمیسیونی که چندی پیش در خصوص رسیدگی به دستمزدهای معوقه کارگران هندی برگزار شده بود، اعلام کردند : « کارگرانی که با رنج و زحمت فراوان کار می کنند غالبا از دریافت دستمزدهای خود محروم مانده و این در حالی است که درآمدهای کلانی در حساب های جعلی کارفرمایان سپرده گذاری شده اند.

در برخی روستاهای دورافتاده هندوستان مسئله پرداخت دستمزد کارگران به یک مشکل اساسی تبدیل شده است. آمارها حکایت از آن دارد که شمار زیادی از کارگران این قبیل مناطق به دلیل تأخیر در پرداخت دستمزد و عدم توانایی در تأمین هزینه ها خانواده و نیز پرداخت بدهی ها دست به خودکشی زده اند و با تداوم این روند، آمار خودکشی کارگران هندی روز به روز افزایش می یابد.

طبق آمار سال 2011، دستمزد شمار زیادی از کارگران پرداخت نشده باقی مانده و برخی کارفرمایان با فروش بخشی از دارایی های خود اقدام به پرداخت برخی دستمزدهای معوقه کارگران خود کرده اند ولی این اقدام برای جبران دیرکرد دستمزد این کارگران کافی نبود و همچنان بخشی از آن به صورت پرداخت نشده باقی مانده است.

در این میان، کارشناسان به خودکشی برخی کارفرمایان مسئول و متعهد به دلیل عدم توانایی در پرداخت کامل دستمزدهای معوقه کارگران خود اشاره کردند. بسیاری از کارگران حدود 8 ماه از سال را به فعالیت پرداخته اند اما هیچ دستمزدی در قبال آن پرداخت نشده و همچنان حقوقی دریافت نکرده اند. طرحی که از سوی «اتئلاف اتحاد پیشرو» قرار بود به نفع کارگران عمل کند، کاری از پیش نبرد و مسئله تأخیر در پرداخت دستمزدها را بغرنج تر نیز کرد به طوری که بی نظمی هایی در اجرای این طرح ایجاد نمود. در واقع، بسیاری از کارگران روستاهای هند قربانی این طرح شده و دست به خودکشی زدند.

بسیاری از کارگران این مناطق به صورت روزمزد فعالیت می کنند ولی دستمزد آنها خیلی کم تر از حد تعیین شده در سازمان های بیمه ای است. کارشناسان هندی همچنان در پی یافتن راهکاری برای سر و سامان دادن به وضعیت تأخیر پرداخت دستمزدها بوده و تلاش می کنند تا حد امکان فاصله کار تا دریافت دستمزد را به حداقل برسانند.

اخراج هفت هزار و هشتصد نفردر شرکت زیمنس

شرکت صنعتی زیمنس آلمان، از حذف هفت هزار و هشتصد شغل در جهان خبر داد.

به گزارش6فوریه یورونیوز، حدود چهل درصد از این مشاغل حذف شده در آلمان خواهد بود و این کار با هدف سازمان دهی دوباره این شرکت و صرفه جویی مبلغ یک میلیارد یورو صورت خواهد گرفت.

این گروه صنعتی بیش از سیصد هزار کارمند دارد و مشاغل حذف شده بیشتر بخش امور اداری و مدیریتی را در بر خواهد گرفت.

این گروه صنعتی که در زمینه تولید مخابراتی و نورپردازی، لوازم خانگی، انواع قطار، تجهیزات تولید برق، سیستم های خودکارسازی و تجهیزات پزشکی فعالیت دارد، در پاییز سال گذشته میلادی، یازده هزار نفر را استخدام کرده بود.

مرگ 3 کارگر در آتش‌سوزی کارخانه‌ای در ترکیه

رسانه‌های داخلی ترکیه از مرگ سه کارگر و مجروح شدن شش نفر دیگر در حادثه‌ آتش‌سوزی در یک کارخانه خبر دادند.

به گزارش 17بهمن ایسنا،این حادثه روز گذشته (پنج‌شنبه) منجر به مرگ سه کارگر در خوابگاه یک کارخانه بسته‌بندی مرکبات واقع در جنوب این کشور شد. حریق از حیاط کارخانه‌ای در شهر «اردملیِ» استان «مرسین» شروع شد و به خوابگاه رسید. سه کارگر که هنگام آتش‌سوزی در خواب بودند جان خود را از دست دادند.

بنابهمین گزارش به نقل از شینهوا، علت آتش سوزی هنوز مشخص نیست و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

هفدهم بهمن ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری18بهمن1393

- اعتصاب کارگران مس سرچشمه برای بازگشت بکار14همکاراخراجیشان

- بی خبری ازوضعیت بهنام ابراهیم زاده

-1200کارگران پیمانی کارخانه لوله سازی اهوازیک هفته است که دراعتصاب بسرمی برند!

- اعتصاب غذای 200کارگرکارخانه گندله سازی چادرملو اردکان

- اعتراضات گسترده کارگران فولاد البرز بدلیل حقوق معوقه وعدم امنیت شغلی

- طوماراعتراضی جمعي از پرستاران اصفهان!

- مرگ و مصدوميت شديد 2کارگریک شرکت اکتشافی درگیلان غرب

- ریزش ناگهانی زغال مهره‌های کمر کارگر جوان معدن همکار را شکست

- آغاز اعتصاب کارگران فولاد آمریکا

اعتصاب کارگران مس سرچشمه برای بازگشت بکار14همکاراخراجیشان

اعتراض کارگران پیمانی مس سرچشمه به سطح پایین حقوق ومزایا و  2ماه عدم پرداخت حقوق !

در یک ماه گذشته ۱۴ کارگر پیمانی به دلیل مشکلات قراردادی به وجود آمده بین ارفع سازان و شرکت مس، اخراج شده بودند که با اعتراض و اعتصاب سایر کارگران مجددا به کار بازگشته‌اند. اما به گفتهٔ منابع آگاه، این کارگران اخراجی علی رغم بازگشت به کار  هنوز  وضعیت باثباتی از لحاظ قرارداد ندارند و ممکن است مجددا بیکار شوند.

۳۰۰ کارگر مس سرچشمه که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری ارفع سازان کار می‌کنند، دو ماه است حقوقی دریافت نکرده‌اند.

به گزارش18بهمن ایلنا،کارگران گفته‌اند نسبت به تبعیض در پرداخت حقوق و مزایا بین کارگران پیمانی این کارخانه و سایر کارگران مس سرچشمه معترض‌اند.

یکی از نمایندگان غیر رسمی کارگران در تشریح دلایل اصلی نارضایتی کارگران گفت:  علی رغم شرایط سخت کاری که کارگران پیمانی در آن مشغول به کارند از حداقل مزایای شغلی سایر کارگران برخوردار نیستند. کارگران پیمانی همیشه در معرض بیشترین تبعیض‌ها قرار می‌گیرند. تفاوت در پرداخت مزایا بین کارگران پیمانی با کارگران رسمی و قرارداد مستقیم باعث شده کارگران پیمانی با حداقل دستمزد - که آن را هم به موقع دریافت نمی‌کنند - زندگی کنند و طبیعتا این مسئله شرایط سختی را برای کارگران ایجاد می‌کند که در ‌‌نهایت می‌تواند آن‌ها را نسبت به ادامه کار بی‌انگیزه کند.

این کارگر شرکت پیمانکاری ارفع سازان همچنین به عدم تمدید بیمه‌ تکمیلی درمان کارگران از سوی شرکت پیمانکاری اشاره کرد و گفت: علی رغم اینکه برای بیمهٔ درمان تکمیلی از حقوق کارگران ماهانه مبلغی کسر می‌شود اما نزدیک به ۱سال است وقتی برای کارهای پزشکی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنیم باید مجددا مبالغ اضافه‌ای را پرداخت کنیم.

این کارگر درباره آنچه «شرایط ناعادلانهٔ پرداخت مزایا در شرکت پیمانکاری ارفع سازان» می‌خواند گفت: اختلاف و تبعیض حقوقی در شرایط برابر تنها محدود به کارگران پیمانی و سایر کارگران مس سرچشمه نمی‌شود بلکه در برخی موارد بین نیروهای این شرکت پیمانکاری هم تبعیض وجود دارد.

کارگران می‌گویند در یک ماه گذشته ۱۴ کارگر پیمانی به دلیل مشکلات قراردادی به وجود آمده بین ارفع سازان و شرکت مس، اخراج شده بودند که با اعتراض و اعتصاب سایر کارگران مجددا به کار بازگشته‌اند. اما به گفتهٔ منابع آگاه، این کارگران اخراجی علی رغم بازگشت به کار  هنوز  وضعیت باثباتی از لحاظ قرارداد ندارند و ممکن است مجددا بیکار شوند.

به گفته نماینده غیررسمی کارگران، کلیه نیروهای این شرکت پیمانکاری در حالی در خط تولید شرکت مس سرچشمه مشغول به کارند که مزایایی شغلی همکاران هم‌رده‌شان به آن‌ها پرداخت نمی‌شود، وی همچنین به وعده‌های داده شده در خصوص پرداخت حقوق و مزایا اشاره کرد و گفت: پس از اعتراض ۲۰ روز گذشته کارگران برای بازگشت به کار کارگران اخراجی، به ما وعده دادند که مطالباتمان را تا ۱۰ بهمن ماه پرداخت کنند اما هنوز هیچ مبلغی از حقوق و مزایا به کارگران پرداخت نشده است و کارگران همچنان بلاتکلیفند.

کارگران شرکت پیمانکاری ارفع سازان که همگی از سالهای ۸۹ تحت قرارداد با این شرکت پیمانکاری فعالیت می‌کنند، خواستار این هستند که امتیازاتی که شرکت مس سرچشمه برای سایر کارگران خود قائل می‌شود به آن‌ها نیز تعلق گیرد.

بنا به گفته این کارگران، از بین ۳۰۰ کارگر شرکت ارفع سازان تنها ۴۰ نفر از مزایای حداقلی برخوردارند که آن هم چندان چشمگیر نیست. کلیه نیروهای پمپ بنزین شهرک مس سرچشمه، نیروهای قسمت لیفتراک، تعدادی از کارگران بخش ماشین آلات کارخانه سیلیس، کارگاه تاسیسات کارخانه و کارگاه اجرایی کارخانه شهرک از نیروهای شرکت ارفع سازان هستند اما هیچگونه امتیازی از سوی شرکت مس سرچشمه به آنان تعلق نمی‌گیرد.

گفته می‌شود شرکت پیمانکاری ارفع سازان یکی از شرکت‌های مادر پیمانکاری طرف قرارداد با مس سرچشمه است که پروژه‌های مختلفی را در این شرکت در حال اجرا دارد.

بی خبری ازوضعیت بهنام ابراهیم زاده

کارگران! تشکل های کارگری!

بر اساس اطلاعات دریافتی بهنام ابراهیم زاده، پس از محاکمه مجدد و محکومیت به بیش از 9 سال و چهار ماه زندان و انتقال به بند 209 زندان اوین، به کلی ارتباطش با خانواده قطع شده و از تاریخ دوم بهمن ماه هیچگونه اطلاعی از وضعیت وی دردست نیست. در این مدت نه تنها هیچیک از افراد خانواده (همسر، فرزند، مادر، پدر و برادران) موفق نشدند با وی ملاقاتی داشته باشند، بلکه حتی از تماس تلفنی با وی نیز محروم بوده اند.

بهنام را که تنها به دلیل فعالیتهای اجتماعی و دفاع از حقوق کارگران و کودکان کار و خیابان، دستگیر و نزدیک به پنج سال از عمر خود را به دور از خانواده و جامعه در زندان سپری کرده بود، در حالی که بیش از چند ماه به آزادی او باقی نمانده بود، در واقع به منظور انتقام جویی از وی و با هدف درهم شکستن روحیه اعتراضی او و دیگر زندانیان، با بهانه هایی چون "اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور"، "تبلیغ علیه نظام" و عجیب تر از همه ارتباط با مجاهدین، مجددا به بیش از 9 سال زندان محکوم کرده اند.

 بهنام ، در دوران محکومیت پنج ساله ی خود بارها به دلیل اعتراض به شرایط سخت و غیر انسانی حاکم بر زندان و بدرفتاری و بی حرمتی مسئولین زندان، نسبت به زندانیان و همچنین اعتراض و اعتصاب غذا برای برخورداری از ابتدایی ترین حقوق یک زندانی از جمله حق استفاده از مرخصی برای دیدار با فرزند بیمارش در بیمارستان و . . . مورد ضرب وشتم قرار گرفته و ازجمله در تهاجم نیروهای امنیتی به بند 350 زندان اوین از ناحیه دست و گردن آسیب دیده بود. او همچنین به دلیل اعتصاب غذای اخیر خود در اعتراض به انتقال و در واقع تبعید وی به زندان گوهردشت کرج از وضعیت جسمی مناسبی برخوردار نبوده و از این بایت با مشکلاتی مواجه است.

کارگران! تشکل های کارگری! وجدان های بیدار و عدالت طلب ایران و جهان!

هم اکنون بیش از 16 روز است که اعضای خانواده و به ویژه فرزند بیمار بهنام هیچ خبری از وی نداشته و به شدت نگران وضعیت و سلامتی او هستند. بهنام را در راستای اعمال فشار به وی و خانواده اش، بار دیگر به بند 209 زندان اوین منتقل نموده و از امکان ارتباط گیری حتی با فرزند بیمارش از طریق تلفن محروم کرده اند. و این ها تماماً در شرایطی اتفاق می افتند که نیما تنها فرزند بهنام با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می کند و بیش از هرزمان دیگر نیازمند حضور پدر در کنار خود است. همان گونه که بالاتر اشاره کردیم، بهنام به دلیل اخرین اعتصاب غذای خود در اعتراض به انتقال وی به زندان گوهردشت هم اکنون از وضعیت جسمی مناسبی برخوردار نبوده و این وضعیت خانواده و دوستان وی را سخت نگران کرده است.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن اعتراض به این بی حقوقی آشکار و این قبیل برخوردهای ظالمانه و سرکوب گرایانه در قبال زندانیان، این را جزیی از حقوق ابتدایی و اولیه ی هر زندانی می داند که بتواند با اعضای خانواده و بستگان خود ملاقات داشته و خانواده را از آخرین وضعیت خود با خبر سازد. به ویژه وقتی که پای فرزند بیماری نیز در میان باشد. لذا این "کمیته" ضمن تأکید بسیار بر ملاقات حضوری بهنام ابراهیم زاده با خانواده و فرزند بیمارش در اسرع وقت، خواهان آزادی بی قید وشرط این فعال کارگری و دیگر فعالین و کارگران دربند و همچنین تمامی زندانیانی است که صرفاً برای ابراز عقیده و دفاع از حقوق کارگران و مردم محروم و به جان آمده در زندان بسر می برند. لازم به یادآوری است که مسئولیت زندگی و سلامتی بهنام و تمامی زندانیان، مستقیماً بر عهده مسئولین زندان و زندانبانان بوده و آنان باید پاسخ گوی هر مشکل احتمالی ای که متوجه هر یک از زندانیان  بشود باشند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

18 / 11 / 93

1200کارگران پیمانی کارخانه لوله سازی اهوازیک هفته است که دراعتصاب بسرمی برند!

۱۲۰۰ کارگر کارخانه لوله سازی اهواز که زیر نظر شرکت پیمانکاری «سیال سازه روشن» فعالیت دارند، از روز دوشنبه (۱۳بهمن) تاکنون در اعتراض به دریافت نکردن حقوق طی دو ماه گذشته و عدم تغییر وضعیت شغلی خود دست از کار کشیده‌اند.

به گزارش18بهمن ایلنا،کارگران کارخانه لوله سازی اهواز گفته‌اند: نزدیک به ۱۲۰۰ نفر از کارگران کارخانه لوله سازی اهواز را کارگران پیمانکاری شرکت «سیال سازه روشن» تشکیل می‌دهند. این کارگران علاوه بر آنکه طی دو ماه گذشته (آذر و دی) حقوقی دریافت نکرده‌اند، از شرایط کار با این شرکت پیمانکاری رضایت ندارند و خواستار تغییر وضعیت شغلی خود هستند.

به گفته کارگران، در کارخانه لوله سازی اهواز که یکی از شرکتهای معتبر در زمینه تولید لوله‌های نفت و گاز است دو هزار و ۴۰۰ کارگر کار می‌کنند که ۱۲۰۰ نفر از آنان تحت مدیریت شرکت پیمانکاری «سیال سازه روشن» در سه کارخانه‌ شماره یک، ۴ و پوشش فعالیت دارند و مابقی کارگران قرارداد رسمی وزارت نفت هستند که به طور مستقیم با کارخانه لوله سازی کار می‌کنند.

کارگران می‌گویند همکاران رسمی و قرارداد مستقیم‌شان از مزایا‌ی ویژه‌ای همانند پاداش، «نفت کارت» و حق کار در شرایط آب وهوایی بد و مزایایی چون استفاده از منازل سازمانی و... برخورداند اما این مزایا به کارگران پیمانکاری تعلق نمی‌گیرد.

به اعتقاد کارگران، یکی دیگر از عمده مشکلات کارگران پیمانی که نمی‌توانند موضوع تغییر وضعیت خود را پی گیری کنند، تغییرات پی در پی اعضای هیئت مدیره کارخانه لوله سازی اهواز است که ما را بلاتکلیف کرده است.

اعتصاب غذای 200کارگرکارخانه گندله سازی چادرملو اردکان

کارگران کارخانه گندله سازی اردکان در سال جاری به دلیل عدم انجام تعهدات مدیران در زمینه پرداخت پاداش ونادیده گرفته شدن سختی کار برای کارگران چندین بار دست به اعتراض  زده اند،که در ادامه اعتراضات کارگران این مجموعه برای نشان دادن اعتراض خود روز11بهمن از رفتن به رستوران خودداری کرند.

به گزارش 11بهمن صدای صنعت، یکی از کارگران این کارخانه که هویتش  محفوظ است، با اعلام این خبر گفت: کارگران این کارخانه به دلیل کم بودن پاداش وسختی کار وهمچنین عدم  کیفیتی غذا امروز از رفتن به رستوران کارخانه خودداری کردند .

وی اضافه کرد که این 200نفر کارگر کارخانه گندله سازی قصد دارند در ادامه اعتراض خود امشب نیز از رفتن به رستوران کارخانه خود داری کنند وبه اعتصاب غذای خود ادامه دهند.

به گزارش 12بهمن همین منبع، یکی از کارگران این کارخانه که هویتش  محفوظ است، گفت: روز12بهمن مدیران گندله سازی با کارگران صحبت کردند وبرای رفع مشکلات کارگری قول مساعدت دادند وقرار شد طی جلسه ای با مدیران شرکت مسئله پایین بودن پاداش کارگران را مطرح وبررسی کنند . کارگران معترض گندله سازی نیز روز12بهمن به اعتصاب خود پایان دادند.

اعتراضات گسترده کارگران فولاد البرز بدلیل حقوق معوقه وعدم امنیت شغلی

نزدیک به ۶۰ کارگر کارخانه فولاد البرز در اعتراض به تعویق سه ماه حقوق و تهدید امنیت شغلی‌شان صبح امروز مقابل ساختمان فرمانداری تاکستان تجمع کردند.

طی یک ماه گذشته کارگران فولاد البرز بیش از ۵ بار مقابل ساختمان اداره کار و فرمانداری تاکستان تجمع کرده‌اند.

در ماه های مهر و آبان کارگران برای وصول مطالبات خود در چند مرحله دست به اعتصاب زدند.

به گزارش18بهمن ایلنا، کارفرمای کارخانه فولاد البرز به بهانه اینکه تولید در این واحد صنعتی توجیه اقتصادی ندارد از یکسال پیش تا کنون حدود ۲۱۰ نفر از مجموع ۴۰۰ کارگر این کارخانه را بعد از اتمام قرارداد کاری‌شان اخراج کرده است.

بنا بر این گزارش، مدیران کارخانه فولاد البرز در سال ۹۲ حدود ۱۵۰ کارگر قرارداد موقت این واحد تولیدی را در دو مرحله با سوابق ۸ تا ۱۵ سال تعدیل کردند. همچنین ۶۲ نفر از کارگران قرار دادی نیز در مهر و آبان ماه سال جاری با اتمام قرار داد کارشان تعدیل شده‌اند.

کارگران می‌گویند شرایط تولید در کارخانه مهم فولاد البرز بسیار نامناسب و بحرانی است و کارفرما توان پرداخت مطالبات معوقه کارگران در ماه های آبان، آذر و دی را ندارد. پیش از این معوقات حقوقی کارگران ۴ ماه بود که بعد از اجتماع هفته پیش کارگران، کارفرما پنجشنبه هفته گذشته ساعت ۴ ونیم بعد از ظهر یک ماه حقوق مهر ماه را پرداخت کرد.

به گفته کارگران، شرایط فوق تهدیدی برای امنیت شغلی حدود ۱۹۰ کارگری است که در کارخانه باقی مانده‌اند. به همین دلیل طی یک ماه گذشته کارگران فولاد البرز بیش از ۵ بار مقابل ساختمان اداره کار و فرمانداری تاکستان تجمع کرده‌اند.

کارگران شرکت فولاد البرز درباره معوقات بیمه‌ای خود می‌گویند علاوه بر تعویق سه ماه حقوق،  بیمه تامین اجتماعی کارگران نیز با مشکلات زیادی روبروست. به طوریکه چهار الی ۵ ماه از سال دفترچه‌های درمانی خانواده‌های کارگران فاقد اعتبار است.

براساس این گزارش، کارگران این واحد با قراردادهای کوتاه مدت یک ماهه کار می‌کنند و در پایان هر ماه نگران از دست دادن شغل‌شان هستند.

به گفته کارگران فولاد البرز، وضعیت پرداخت حقوق کارگران این کارخانه در گذشته نیز با اعتراض کارگران مواجه شده است  بطوری که در ماه های مهر و آبان کارگران برای وصول مطالبات خود ناچار شدند در چند مرحله فعالیت خطوط تولیدی کارخانه را متوقف کنند.

طوماراعتراضی جمعي از پرستاران اصفهان!

به گزارش18بهمن سلامت نیوز،جمعي از پرستاران مراکز درماني استان اصفهان باارسال طوماری به وزیربهداشت ضمن ابراز نارضایتی واعتراض نسبت  به وضعیت موجودشان ازجمله:

- عدم تناسب  نيروي انساني شاغل در مراکز درماني نسبت به تعداد بيماران مراجعه کننده به مراکز درماني وتحميل فشار کاري بسيار زياد به کليه کارکنان باليني و به ويژه پرسنل پرستاري و کاهش کيفيت خدمات درماني و مراقبتي ارائه شده به بيماران وجذب پرستاران بصورت شرکتی وعدم تبديل وضعيت پرسنل پرستاري قراردادي به پيماني و رسمي که باعث نارضایتی وجدايي بخش عمده اي از پرستاران از بدنه سيستم بهداشت و درمان شده است.

-افزايش دريافتي پرسنل باليني و به ويژه کادر پرستاري که مقرر شده بود از ابتداي مهرماه سال جاري کارانه هاي پرستاران با ضريب 1.7 برابرِ ميانگين کاران? 6 ماه? ابتدايي سال پرداخت شود که در عمل در بسياري از موارد چنين چيزي مشاهده نمي گردد و مبالغ پرداختي بسيار کمتر از اين مبلغ مي باشد!!

- طرحِ پرداخت مبلغي تحت عنوان " فوق العاده شغل " به پرسنل پرستاري در جهت جبران بخش کوچکي از بار کاريِ افزايش يافته آن ها از سوي دانشگاه هاي علوم پزشکي صورت گرفت که اين موضوع جاي خشنودي داشت. اما نکته تأسف برانگيز در اين زمينه عدم پرداخت همين مبلغ ناچيز به پرسنل قرارداديِ شاغل در مراکز درماني تحت عنوان " پرسنل تبصره 3 يا شبه پيماني " است. اين موضوع درحالي اتفاق افتاده است که بخش اعظمي از پرسنل پرستاري، تحت عناوين فوق و به صورت قراردادي در حال خدمت به مراکز درماني و بيماران مي باشند اما متأسفانه در اجراي اين طرح ناديده انگاشته شده و اين موضوع باعث افزايش نارضايتي اين بخشِ عمده از کادر پرستاري شده است.

مهم ترين خواسته هاي خود را به شرح زيربرشمردند:

1-اجراي قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاري که حدود 8 سال است که بر زمين مانده و به بهانه هاي مختلف از جمله نبودن بودجه به مرحله اجرا نرسيده است!

2-افزايش کارانه پرسنل پرستاري از سهم درآمدهاي حاصل از بيمارستان ها (پرداختي بيماران و بيمه ها) به طور عادلانه، همانگونه که در مورد همکاران محترم و زحمتکش پزشک صورت گرفته است.

3-برقراري حق " فوق العاده شغل " جهت کليه پرسنل پرستاري از جمله پرستاران قراردادي (تبصره 3 يا شبه پيماني) که به ورطه فراموشي سپرده شده اند!!

4-اقدام در جهت اخذ مجوزهاي لازم جهت استخدام پرستاران به شکل پيماني و همچنين تبديل وضعيت استخداميِ پرستاران قراردادي با توجه به کمبود شديد نيروي پرستاري در حوزه درمان و عدم اقبال عمومي پرستاران به استخدام هاي شرکتيِ انجام شده (بسياري از پرستاران سال هاست که به صورت قراردادي در مراکز درماني مشغول به خدمت بوده و به دليل عدم اطمينان خاطر از وضعيت استخدامي خود به تدريج در حال جدايي از سيستم بهداشت و درمان هستند)

پرستاران مراکز درماني استان اصفهان در پايان یادآورشدند که مصرانه پيگير خواسته هاي قانوني و به حق خود در روز پرستار خواهند بود.

مرگ و مصدوميت شديد 2کارگریک شرکت اکتشافی درگیلان غرب

فرمانده انتظامي " گيلانغرب " کرمانشاه از مرگ و مصدوميت شديد 2کارگر به علت انتشار گاز منوکسيد کربن در داخل چادر نگهباني يکي از شرکت هاي اکتشافي خبر داد.

به گزارش18بهمن پايگاه خبري پليس ، سرهنگ " يوسف حاتمي" گفت : در پي اعلام مرکز پليس 110 مبني بر مرگ مشکوک واقع در پشت کوههاي "تنگه حاجيان" ماموران جهت بررسي صحت و سقم موضوع به محل اعزام شدند .

وي ادامه داد: بنا به اظهارات عوامل اين شرکت اکتشافاتي دو نفر از کارگران روزمزد شرکت که از عشاير کوچ رو منطقه بوده و به عنوان نگهبان شبانه يک دستگاه بلدوزر در پشت کوههاي "تنگه حاجيان" به کارگيري شده اند، بدلیل استفاده از ذغال چوب جهت گرمايش چادر نگهباني دچار گازگرفتگي ناشي از گاز منو اکسيد کربن شده اند .

سرهنگ "حاتمي" ادامه داد: در اين حادثه يکي از نگهبانان که جواني حدوداً 24 ساله است فوت کرده و برادر 34 ساله اودچار مسموميت شديد شده وجهت مداوا به بيمارستان انتقال يافت .

ریزش ناگهانی زغال مهره‌های کمر کارگر جوان معدن همکار را شکست

هنوز یک هفته از مرگ کارگر 23 ساله معدن گله توت زرند نگذشته بود که معادن کرمان باز هم حادثه آفرید و این بار کارگر ۳۱ ساله معدن «همکار» در خطر فلج شدن قرار گرفته است.

به گزارش 18بهمن ایلنا، روز پنجشنبه (۱۶ بهمن ماه) یک کارگر بخش استخراج معدن «همکار» واقع در شهرستان راور بر اثر ریزش ناگهانی زغال سنگ دچار حادثه شد و در اثر شدت جراحات وارده به بیمارستان باهنر کرمان منتقل شد.

مجید نیکخواه کارگر ۳۱ ساله معدن همکار که بر اثر این حادثه دچار شکستگی مهرهٔ کمر شده است، به احتمال زیاد صبح فردا (یکشنبه 19 بهمن) تحت عمل جراحی سنگینی قرار خواهد گرفت.

یکی از اعضای کادر درمانی این کارگر در بیمارستان باهنر کرمان گفت: از روز گذشته که این کارگر را به بخش اعصاب بیمارستان باهنر منتقل کرده‌اند تحت دارو درمانی قراردارد و به گفتهٔ پزشکان در صورت باثبات شدن وضعیت جسمانی، تا صبح فردا تحت عمل جراحی قرار خواهد گرفت.

وی همچنین در ارتباط با وضعیت جسمانی این کارگر معدن گفت: شکستگی مهره کمر باعث شده تا ریسک عمل بالا‌تر رود و با تشخیص فلج اندام تحتانی، تحت عمل جراحی قرار خواهد گرفت.

این منبع خبری هرگونه تشخیص قطعی در این مورد را به نتیجهٔ عمل جراحی این کارگر جوان موکول کرد.

چند کارگر دیگر باید قربانی شوند؟

بخت با مجید نیکخواه یار بوده که هنوز نفس می‌کشد. این معدن در سال‌های گذشته شاهد حوادث مرگباری بوده است. در تازه ترین نمونه در تاریخ ۲۴ آذر ماه ۹۳ بود که یکی از کارگران معدن همکار به نام «ابراهیم ضیاء‌الدینی» در حادثه‌ای مشابه جانش را از دست داد. کارگران معدن، یکی از دلایل اصل حادثه در معدن همکار را شییب زیاد کارگاه و نبود نیروی انسانی کافی عنوان کرده بودند. به گفتهٔ کارگران معدن همکار، وجود کارگاهایی با شیب زیاد برای استخراج را یکی از دلایلی دانسته‌اند که می‌تواند منجر به وقوع چنین حوادثی شود.

معدن همکار در شهرستان راور واقع شده است و یک معدن شبه دولتی وابسته به شرکت زغال سنگ است

حوادث خطرناک در معادن زغال سنگ کرمان تمامی ندارد. این حوادث در حالی تکرار می شود که کار‌شناسان بار‌ها نسبت به بکارگیری تجهیزات مناسب و عدم استفاده از بهره‌برداری سنتی هشدار داده‌اند.

آغاز اعتصاب کارگران فولاد آمریکا

اتحادیه کارگران فولاد آمریکا پس از آنکه نتوانست در جلسات مذاکره با کارفرمایان در مورد شیوه انعقاد قراردادهای کار کارگران این حرفه به توافق برسد اعلام اعتصاب کرد.

به گزارش18بهمن ماین نیوز، اتحادیه کارگران فولاد آمریکا که از کارگران بیش از ۲۰۰ پالایشگاه نفتی، ترمینال‌ها، خطول لوله و کارگاه‌های شیمایی نمایندگی می‌کند، بزرگترین اعتصاب خود را از سال ۱۹۸۰ در ۹ سایت آغاز کرد.

به گزارش بلومبرگ، اتحادیه کارگران فولاد آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد بعد از آنکه نتوانسته به توافقی درباره قراردادهای کارگران دست یابد، این اعتصاب را آغاز کرده است و آن را «از سر ناچاری» توصیف کرده است.

از روز ۲۱ ژانویه این اتحادیه ۵ قرارداد پیشنهادی که از سوی شرکت نفتی رویال داچ شل به نمایندگی از شرکت‌های نفتی دیگر از جمله اکسون موبیل ارائه شده بود را رد کرده است.

اتحادیه کارگران فولاد آمریکا از سال ۱۹۸۰ هیچ گونه درخواستی برای اعتصاب سراسری نداشته است. گفته می‌شود در صورتی که کارگران آمریکایی دست به این اعتصاب بزنند، در حدود ۶۴ درصد از تولید سوخت در آمریکا متوقف خواهد شد.

نمایندگان شرکت شل و اتحادیه کارگران فولاد مذاکرات خود را برای دست یافتن به توافقی آغاز کرده‌اند تا مانع از بزرگترین کاهش تولید سوخت در این کشور از سال ۲۰۰۸ شوند.

مهم‌ترین خواسته اتحادیه کارگران فولاد آمریکا، افزایش ملموس حقوق، قوانین و مقررات قوی‌تر برای جلوگیری از خستگی کارگران و همچنین افزایش زمان قراردادهای کار با اعضای این اتحادیه است.

۹ پالایشگاهی که کارگران در آن‌ها دست به اعتصاب زده‌اند در روز یک میلیون و ۸۲۰ هزار بشکه بنزین معادل ۱۰ درصد از ظرفیت تولید سوخت مورد نیاز آمریکا را تولید می‌کنند.

از آنجایی که تاکنون هیچ زمانی برای پایان دادن به این اعتصاب اعلام نشده این احتمال وجود دارد که افزایشی اندک در نرخ بنزین و گازوئیل آمریکا به وجود بیاید.

کارگران پالایشگاه‌های «تسورو» در مارتینز، «کارسون» در کالیفرنیا و «ماراتن پترولیوم» در کانکتیکات از جمله چالایشگاه‌هایی هستند که دست به اعتصاب زده‌اند. این احتمال وجود دارد که در صورت نرسیدن نمایندگان شرکت‌های نفتی و نمایندگان اتحادیه کارگران فولاد، کارگران دیگر پالایشگاه‌های آمریکا نیز بتدریج به این اعتصاب بپیوندند.

هیجدهم بهمن ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری19بهمن1393

- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه:

کشتار حوادث کار و خواب خوش مسئولان

- مظفر صالح نیا به ستاد خبری وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجوئی قرار گرفت

- رضارخشان:مگر ما کارگران آدم نیستیم؟

- گرد و غبار در خوزستان رکورد زد/ اهواز در تاریکی فرو رفت

- اعتصاب بیش از یکهزار کارگر نورد لوله صفا هفتمین روز خود را پشت سر گذاشت

- علیرغم جوسازی کارفرما،اعتصاب1200کارگرکارخانه لوله‌سازی خوزستان ادامه دارد

- مقاومت ۹  کارگر شرکت نیر پارس در برابر تبدیل قرارداد دائمی به موقت

- اخراج 5کارگر دانشکده نفت تندگویان آبادان

- استخدام شرکتی در مشاغل حاکمیتی غیرقانونی است

- فقدان ایمنی کمر کارگر معدن «همکار» را شکست

- یک کارگر در معدن فسفات بافق جان باخت

- اعتصاب کارکنان پایانه الحریقه لیبی دراعتراض به عدم پرداخت حقوق

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه:کشتار حوادث کار و خواب خوش مسئولان

درست در روزهایی که به مناسبت سالگرد انقلاب در رسانه های گوناگون از اعتصابات تعیین کننده کارگران به ویژه کارگران پالایشگاه های نفت درپیروزی انقلاب سخن گفته می شود و جناب وزیر کار فارغ البال و بی خیال از قربانی شدن پی در پی کارگران در حوادث ناشی از کار و دیگر گرفتاری ها و مشکلات جان کاه کارگران به جای حضور در مراکز کارگری از جمله منطقه مظلوم عسلویه و رسیدگی به خواسته های آنها در مراسم پرزرق و برق برج میلاد حاضر شده و سخنرانی های شیرین سرمی دهد. گزارش تلخ افزایش کشتار کارگران در حوادث ناشی ازکار منتشر می شود و ازمسئولان عالی رتبه تا دن پایه کسی خم به ابرو نمی آورند.

در هیاهو و جنجال گوش خراش گسترش خصوصی سازی ضد کارگری و حمایت از مقررات زدایی علیه کارگران تا گسترش فساد اقتصادی در مقامات، چیزی که توجه هیچ مسئولی را جلب نکرد و برایش سمینار و همایش و کنفرانس و جلسه برگزار نشد همانا کشتار و فجایع روز افزون سوانح وحوادث ناشی از کار بوده و می باشد.

کشتار و مجروح و مصدوم شدن کارگران مدت زمان زیادی است از مرز هشدار گذشته است و وزارت عریض و طویل کار که فلسفه وجودی اش مدیون طبقه کارگر وزحمتکشان بوده و وظیفه اصلی اش دفاع از حق و حقوق کارگران به ویژه ایمنی کار و جسم و جان آنان می باشد در این باره به کلی وظیفه کاری خود را فراموش کرده و به منظور رفاه حال کارفرمایان متقلب ومتخلف دست از پا خطا نمی کنند! فاجعه مرگ دلخراش شش تن از کارگران عسلویه در تصادف اتوبوس فرسوده و معیوب وغیراستاندارد یکبار دیگر نشان داد که جان کارگران برای مسئولان مربوط اهمیت و ارزش چندانی نداشته و ندارد . چگونه می شود مرگ کسانی در بیرون از مرزهای کشور بصورت گسترده در رسانه های جمعی و مسئولان اثر گذار،اما مرگ سالیانه بیش از۲۰۰۰تن از کارگران فقط در حوادث ناشی از کارکوچکترین تاسفی را برنمی انگیزد و برای جلوگیری از این کشتار اقدامی نمی شود . آنانکه شبانه روز حرکات حق طلبانه کارگران رارد یابی و به سرعت برای آنان پرونده سازی می کنند،بدانند که انها هم دراین فجایع شریک جرم اصلی هستند . چرا که ازفریاد دادخواهی کارگران جلوگیری کرده و صحنه اجتماعی را یکسویه علیه حقوق و منافع کارگران ستمدیده سامان دهی می کنند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی بعنوان یک سازمان کارگری در راستای همبستگی انسانی و طبقاتی مرگ دلخراش شش تن از کارگران زحمتکش منطقه عسلویه را به خانواده و بستگان و عموم کارگران و مردم آزاده ایران صمیمانه تسلیت می گوید و ضمن محکوم کردن مسئولان مربوط ،بار دیگر از مقامات عالیه می خواهد به این روند مرگ آفرینی، برای کارگران پایان دهند. اما تجربه روزگاران به کارگران آموخته و می آموزد که آنان فقط و فقط با ایجاد سازمان های مستقل سندیکایی کارگری است که می توانند بهتر از حقوق خود دفاع کنند. در این زمینه از برادران گوناگون بگیر و ببند درخواست می شود چوب لای چرخ حق طلبی کارگران نگذاشته و به آنها فرصت دفاع از حقوق خود بدهند که بزرگان گفته اند«حق گرفتنی است» و «چراغی راکه ایزد برفروزد    هر آن کس پف کند ریشش بسوزد

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

بهمن ماه ۹۳

مظفر صالح نیا به ستاد خبری وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجوئی قرار گرفت

مظفر صالح نیا از اعضای هیات مدیره اتحادیه ازاد کارگران ایران صبح امروز به ستاد خبری وزارت اطلاعات سنندج احضار و از ساعت 12 تا 14 مورد بازجوئی قرار گرفت. در این بازجوئی مامورین وزارت اطلاعات از وی در مورد عضو گیری در اتحادیه آزاد کارگران ایران، اسامی اعضای هیات مدیره اتحادیه، برگزاری جلسات و تصمیمات در مورد فعالیتهای پیش روی اتحادیه و... سولاتی را مطرح کردند و از وی مصرانه خواستند تا از عضویت در اتحادیه آزاد کارگران ایران استعفا و آنرا کتبا اعلام کند. اما مظفر صالح نیا ضمن پاسخهای لازم در مورد سوالات مطرح شده بر قانونی بودن اتحادیه و عدم استعفای خود از آن تاکید کرد.

اتحادیه ازاد کارگران ایران با تاکید بر قانونی بودن فعالیتهایش، عضویت همه کارگران در تشکلهای مستقل کارگری و منجمله عضویت در اتحادیه را حق مسلم آنان میداند و بدینوسیله اعلام میدارد در مقابل هر گونه سیاست سرکوب تشکلهای مستقل کارگری ایستادگی خواهد کرد.

بازداشت و احضار و بازجوئی از اعضای تشکلها و نهادهای مستقل کارگری در حالی پایانی ندارد که با روی کار آمدن دولت  روحانی سیاست بگیر و ببند، به اعتراضات صنفی کارگران در محل کار نیز کشیده شده است و روزی نیست که در جای جای کشور اعتراضات کارگران بدلیل عدم پرداخت مزد و یا خواست افزایش مزد و اعتراض به اخراج منجر به بازداشت و یا زدن اتهامات واهی به کارگران معترض نشود. این سیاست در حالی با جدیت تمام از سوی دولت روحانی دنبال میشود که کارگران ایران بدلیل مزد سه برابر زیر خط فقر در بدترین شرایط معیشتی در تاریخ معاصر ایران قرار دارند اما در مقابل این وضعیت فلاکتبار تنها چیزی که حکومت در برخورد به آن از خود نشان میدهد سیاست بگیر و ببند و زدن اتهامات واهی امنیتی به کارگران است. بی تردید چنین سیاستهایی نه تنها راه به جائی نخواهد برد بلکه بر عمق و دامنه نفرت و انزجار کارگران ایران از وضعیت موجود خواهد افزود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 19 بهمن ماه 1393

رضارخشان:مگر ما کارگران آدم نیستیم؟

ظرف چند روز گذشته وحتا همین حالا که مشغول نگارش این متن هستم ،گردوخاک شدیدی استان خوزستان را در برگرفته است. بطوریکه دید بشدت کاهش یافته و مهمتر اینکه ، نفس کشیدن بسیار سخت شده است.کافیست که نیم ساعت بیرون از خانه  باشی تا تمام بدن آدمی را خاک در بر گیرد.دهان طعم خاک میگیرد ونوشیدن اب توام با طعم خاک .این در حالیست که مدتهاست که خوزستان درین شرایط سخت محیط زیستی بسر میبرد.و آنچیزی که بشدت فزونی یافته است ،افزایش چشمگیر بیماران مبتلا به انواع مرضهای تنفسی و انواع حساسیتهاست.با این حال درین شرایط دشوارو در واکنشی فوری از سوی دولت ومسئولین مربوطه معمولا تمامی مدارس وادارات دولتی و بانکها وسایر دوائر عمومی را که در محیط دربسته فعالیت مینمایند را تعطیل می کنند.اما کارگران که در فضای ازاد مشغول بکارهستند وبیشترین تاثیر این آلودگی بر روی بدن آنهاست،شامل این تعطیلی نمیشوند.چرا ؟مگر ما آدم نیستیم؟ مگر این گردوخاک ،هوشمند است که روی بدن کارگران تاثیر نگذارد؟تاکی این نگاه تحقیر آمیز در مورد کارگران باید دوام داشته باشد؟براستی این دو بوم و هوا برای چیست؟ما هم آدمیم.

با ارزوی دنیایی که شاهد هیچ گونه تبعیضی نباشیم

رضارخشان

بهمن ماه/1393

درهمین رابطه:

گرد و غبار در خوزستان رکورد زد/ اهواز در تاریکی فرو رفت

گرد و غباری که از امروز اهواز را در بر گرفت آنقدر شدید است که به نظر می رسد شدت آن در سال های اخیر بی سابقه بوده و هم اکنون مردم برای تردد در این فضا با مشکل دید مواجه شده اند.

به گزارش 19بهمن مهر، وضع هوای اهواز به گونه ای است که خودروها حتی روبروی خود را مشاهده نمی کنند و مجبور به روشن کردن چراغ شده اند. خیابان های اهواز تقریبا خالی از مردم است و به خانه های خود پناه آورده اند هر چند شدت گرد و غبار باعث نفوذ گرد و غبار به داخل خانه ها هم شده است. همچنین پل های رودخانه کارون در اهواز از فاصله ۱۰۰ متری هم دیده نمی شوند.

ادارات استان خوزستان هم تا لحظه تنظیم خبر تعطیل نشده اند و کارمندان و ارباب رجوع در وضع بدی قرار گرفته اند. هر چند در برخی مناطق برخی ادارات در حال توزیع ماسک هستند ولی بی شک شدت گرد و غبار امروز اهواز که منشا داخلی دارد به گونه ای است که ماسک مشکل را حل نمی کند.

مدیرکل سابق محیط زیست استان خوزستان چندی قبل گفته بود: استاندارد جهانی برای رسیدن گرد و غبار در هوا، ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است ولی ما در کارگروه استان خوزستان استانداردهای جدیدی تعریف کردیم که بر اساس آن اگر غلظت گرد و غبار به دو هزار میکروگرم بر مترمکعب برسد مقطع ابتدایی، اگر به سه هزار میکروگرم بر مترمکعب برسد تمام مراکز آموزشی و اگر به بالای سه هزار میکروگرم بر مترمکعب برسد تمام مراکز آموزشی و دستگاه های دولتی تعطیل می شود.

ماهشهر ۶۷ برابر حد مجاز

مدیركل محیط زیست خوزستان با تشریح میزان غلظت گرد و غبار شهرهای این استان اظهار کرد: میزان غلظت گرد و غبار در هوای اهواز هشت هزار و ۱۰۰ میكروگرم در مترمربع، آبادان ۴۸۶ میكروگرم در متر مربع، اندیمشک ۱۱۴، بهبهان ۲۸۶ و دزفول نیز ۱۳۷ است.

 احمد لاهیجان زاده افزود: میزان غلظت گرد و غبار در هوای گتوند ۵۱، شوش و شوتر ۲۶۰ میكروگرم در متر مربع و سوسنگرد دو هزار و ۳۸۱ است.

مدیركل محیط زیست خوزستان تصریح كرد: میزان غلظت گرد و غبار در هوای ماهشهر بیشتر از سایر شهرها بوده و به ۱۰ هزار میكروگرم رسیده است. غلظت گرد و غبار در هوای شهر امیدیه ۱۴۱ و در شادگان نیز ۲۷۶ میكروگرم است.

اگر حد مجاز آلودگی هوای را ۱۵۰ میکروگروم در نظر بگیرم؛ آلودگی هوای اهواز به ۵۴ برابر حد مجاز و ماهشهر ۶۷ برابر حد مجاز رسیده است که نشان دهنده یک شرایط اورژانسی برای مردم این دو شهرستان است.

اعتصاب بیش از یکهزار کارگر نورد لوله صفا هفتمین روز خود را پشت سر گذاشت

اتحادیه آزاد کارگران ایران: کارگران نورد لوله صفا که از ظهر روز 12 بهمن ماه در پی خلف وعده کارفرما مبنی بر عدم پرداخت یکماه از دستمزد معوقه شان دست از کار کشیده بودند همچنان در اعتصاب بسر می برند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، در سومین روز این اعتصاب کارفرما با تعطیلی کارخانه و اعلام اینکه تا پایان سال درب کارخانه را خواهم بست  تلاش کرد  بدون پرداخت یکماه از چهار ماه دستمزد معوقه کارگران، آنان  را وادار به تمکین برای پایان این اعتصاب بکند اما کارگران اعتصابی نورد لوله صفا با قاطعیت طی تماسی با فرمانداری طی اولتیماتومی اعلام کردند که چنانچه کارفرما طبق توافق قبلی وادار به پرداخت یکماه از چهار دستمزد معوقه شان نشود همراه با خانواده های خود دست به تجمع در مقابل فرمانداری خواهند زد. در پی این اولتیماتوم 15 بهمن ماه کارفرما مجبور به واریز یکماه از دستمزدهای معوقه این کارگران به حساب شان شد.

بنا بر این گزارش طبق توافق دور اعتصاب قبلی این کارگران کارفرما متعهد شده بود یکماه دیگر از دستمزد این کارگران بعلاوه عیدی و پاداش آنان را اسفند ماه پرداخت کند اما بدلیل خلف وعده های مکرر کارفرما کارگران نورد لوله صفا با دریافت یکماه از دستمزد معوقه خود که مربوط به تعهد بهمن ماه کارفرما بود اعتصاب خود را پایان ندادند و امروز نیز در اعتصاب بسر بردند و اعلام کردند چنانچه کارفرما یکماه دیگر از دستمزد معوقه شان را به حساب شان واریز نکند و علاوه بر آن  متعهد به پرداخت یکماه دیگر از دستمزد معوقه شان در اسفند ماه بعلاوه عیدی و پاداش شان نشود همچنان به اعتصاب ادامه خواهند داد.

بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه ازاد کارگران ایران در پی این وضعیت امروز مدیریت شرکت اعلام کرد 12 اسفند یکماه و 28 اسفند یکماه دیگر از دستمزد معوقه و عیدی و پاداش کارگران را پرداخت خواهد کرد اما کارگران اعتصابی نورد لوله صفا زیر بار این وعده نرفتند و اعلام کردند که چنانچه یکماه دیگر از دستمزد معوقه شان پرداخت نشود همچنان به اعتصاب خود ادامه خواهند داد. کارفرما نیز متقابلا اعلام کرده است چنانچه کارگران به اعتصاب پایان ندهند دست به اخراج  10 درصد از کارگران خواهد زد. در پی این تهدید، کارگران نورد لوله صفا نیز با تاکید بر تداوم اعتصاب قاطعانه اعلام کردند ما از اخراج و تعدیل نیرو در صورتی که کارفرما نزدیک به 17 ماه از بیمه هایمان را واریز کند ابائی نداریم.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 18 بهمن ماه 1393

علیرغم جوسازی کارفرما،اعتصاب1200کارگرکارخانه لوله‌سازی خوزستان ادامه دارد

کارگران یکی از پیمانکاران نیروی انسانی کارخانه لوله‌سازی اهواز که طی دو ماه گذشته حقوق دریافت نکرده‌اند،درادامه اعتصابشان ازروز13بهمن،امروز (۱۹ بهمن) نیز در محوطه کارخانه تجمع کردند.

به گزارش19بهمن ایلنا،کارگران شرکت پیمانکاری «سیال سازه روشن» که تعدادشان ۱۲۰۰ نفر است در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه حقوق و اعلام نارضایتی از شرایط کار در این شرکت پیمانکاری، خواستار دریافت معوقات حقوقی و تغییر وضعیت شغلی خود هستند.

از روز دوشنبه (۱۳ بهمن) که کارگران پیمانی با اجتماع در محوطه کارخانه فعالیت تولیدی بخشی از کارخانه را در سه کارخانه‌ شماره یک، ۴ و پوشش متوقف کرده‌اند، کارفرما نسبت به این موضوع بی‌تفاوتی نشان می‌دهد و سعی می‌کند به جای رفع مشکلات کارگران، به اجتماع اعتراضی کارگران در ایام دهه فجر برچسب سیاسی بزند.

به گفته کارگران لوله سازی اهواز، اخیرا کارفرما با نصب اطلاعیه‌ای در محوطه کارخانه هر گونه اجتماع صنفی کارگری را ممنوع اعلام کرده و برپایی تجمع کارگری در ایام دهه فجر را عملی ضد انقلابی دانسته است.

به اعتقاد کارگران، تجمعات اعتراضی آنان برای احقاق حقوقشان انجام شده است و برچسبهای سیاسی به کارگرانی که بدنبال حقوق خود هستند نمی‌چسبد.

مقاومت ۹  کارگر شرکت نیر پارس در برابر تبدیل قرارداد دائمی به موقت

اعمال فشار کارفرمای «نیر پارس» برای تبدیل وضعیت قرارداد کار کارگران دائمی این شرکت باعث شده است تا ۹ نفر از این کارگران از دریافت مزایای قانونی محروم شوند.

به گزارش19بهمن ایلنا،در یک سال گذشته مدیریت شرکت نیر پارس بصورت جدی تلاش کرده است تا به هر طریق ممکن قرارداد کاری باقیمانده کارگران دائمی این شرکت را به وضعیت قرارداد موقت تبدیل کند.

شرکت نیر پارس یکی از واحدهای صنعتی زیر مجموعه گروه مپنا (شرکت خدمات مهندسی، صنعتی و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران) است که در زمینه طراحی، ساخت و راه انـدازی پروژه‌ها نفت و گاز فعالیت دارد. تا پایان سال گذشته ۴۳ کارگر از مجموعه ۳۰۰ کارگرانی که در دفتر تهران نیر پارس شاغل بوده‌اند دارای قراردادهای دائمی کار بودند که از ابتدای سال ۹۳ با تصمیم مدیریت شرکت برای تبدیل وضعیت قراردادهای خود تحت فشار قرار گرفته‌اند.

گفته می‌شود اصرار کارفرمای نیر پارس برای تبدیل وضعیت قرارداد باقیمانده کارگران دائمی در حالی است که هم اکنون نزدیک به ۶ هزار نفر از کارگران شاغل در گروه مپنا با قراردادهای دائمی مشغول کار هستند.

برابر ماده 7 قانون کار، قرارداد کار عبارت است از قراردادهای کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در ازای دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد؛ فعالان کارگری معتقدند از سالهای نخستین دهه 70 که با رای دیوان عدالت اداری انعقاد قراردادهای موقت کار در مشاغل دائم جنبه قانونی پیدا کرده است امنیت شغلی کارگران بسیار آسیب پذیر شده است.

بر اساس اطلاعات موجود نخستین بار در واپسین روزهای سال ۹۲ «امور کارکنان» مپنا با ارسال نامه‌های جداگانه‌ای از کارگران رسمی این شرکت خواست تا برای تمدید قراردادهای سال ۹۳ به این واحد اداری مراجعه کنند اما به دلیل عدم استقبال کارگرانی دریافت کننده این نامه، بار دیگر واحد امور کارکنان شرکت «نیر پارس» موضوع تبدیل قراردادهای کار کارگران رسمی را در فروردین سال ۹۳ به آن‌ها یادآور شد که در ‌‌نهایت از مجموع کارگران رسمی تعداد ۲۱ نفر از آن‌ها راضی شدند تا در برابر دریافت مزایای انگیزشی همچون افزایش حقوق پایه، قرارداد کارشان را از دائمی به موقت تبدیل کنند.

از ۲۲ کارگر باقیمانده‌ای نیز که تا این زمان هنوز تبدیل وضعیت قراردادهای کار خود خود را نپذیرفته‌اند، تعداد ۱۳ نفر از ترس اینکه کارفرما مزایای جانبی آن‌ها را قطع کند پس از مدتی حاضر به تسویه حساب و تبدیل وضعیت قراردادهای کاری خود شده‌اند اما در ‌‌نهایت ۹ نفر از این کارگران که در آستانه بازنشستگی قرار دارند پیشنهاد کارفرما را نپذیرفته‌اند و گفته می‌شود که در حال حاضر به آن‌ها تنها مزد پایه پرداخت می‌شود و در مقابل حق قانونی انجام «اضافه کاری» و «اعزام به ماموریت» آن‌ها از سوی کارفرما به رسمیت شناخته نشده و حتی به آن‌ها برخلاف سایر کارگران نیرپارس مزایای قانونی و عرفی تعلق نمی‌گیرد.

دلیل اصلی مخالفت ۹ کارگری که تاکنون با پیشنهاد کارفرمای نیر پارس برای تسویه حساب و تسویه حساب اقدام نکرده‌اند این است که اصولا در قراردادهای موقت کار هیچ ضمانتی برای استمرار رابطه کاری وجود ندارد و بنابراین نمی‌توان به استمرار پرداخت مزایای انگیزشی امیدوار بود و چون در حال حاضر کارگران به دلیل داشتن سابقه کاری بالا در آستانه بازنشستگی قراردارند، در خوشبینانه‌ترین حالت هرگونه تغییر غیر مستمر در میزان دریافتی‌های مزدی آن‌ها می‌تواند مبنای محاسبه مستمری‌های بازنشستگی آن‌ها را تغییر دهد بنابراین ترجیح آن‌ها این است که این یکی دو سال باقیمانده تا بازنشستگی را نیز با همین شیوه معمول کار کنند.

به گفته کارگران حتی با وجود آنکه آنها با شکایت در اداره کار توانسته‌اند برای دریافت مزایای مزدی مورد نظر خود از هیات تشخیص اداره تهران رای بگیرند اما تا این لحظه کارفرما به عناوین مختلف از پرداخت این مزایا که شامل سبد کالا می‌شود خودداری کرده است.

اخراج 5کارگر دانشکده نفت تندگویان آبادان

یکشنبه 12 بهمن 1393 پنج تن از کارگران حجمی استخر دانشکده نفت تندگویان آبادان ، اخراج شدند

به گزارش19بهمن فیدوس،یکشنبه 12 بهمن 1393 پنج تن از کارگران حجمی استخر دانشکده نفت تندگویان آبادان ، بدلیل تعدیل نیرو از شغل خود اخراج شدند . پیمانکار در این خصوص اظهارنموده : این اخراج ، بدلیل تعدیل نیرو در ادغام دو قرار داد این شرکت می باشد. تا کنون مسئولین دانشکده در خصوص اخراج کارگران اظهار نظر ننموده ، این در حالیست که برخی احتمال می دهند پیمانکار در صدد جذب نیروی غیر بومی از استان های مجاور باشد. متأسفانه مسئولین پاسخگوی علت اخراج کارگران نبوده و بر خلاف عرف اجتماعی اجازه تام به پیمانکار امر داده تا در خصوص اخراج مطابق میل خود عمل نماید .

استخدام شرکتی در مشاغل حاکمیتی غیرقانونی است

یکی از کارگران شرکت برق منطقه‌ای اصفهان که شرکت‌های برق مناطق مربوط به استان‌های اصفهان و چهارمحال بختیاری را زیر پوشش خود دارد اظهار داشت کارگران این شرکت از سال ۹۰ تاکنون به صورت شرکتی استخدام شده‌اند و این امر بر خلاف قانون اصل ۴۴ و قانون خدمات کشور است.

به گزارش19بهمن تأمین ۲۴،انتقال بخشی از کارهای یک شرکت دولتی به پیمانکاران جزء با هدف کاهش تصدی‌گری دولت و کوچک سازی دولت از جمله مواردی است که در چند سال اخیر مورد بحث و چالش‌های زیادی بوده است.

از سوی دولت برای کاستن از هزینه‌های خود و افزایش بهره وری اقدام به چنین کاری می‌کند و از سوی دیگر کارگران معتقدند در این روش امنیت شغلی آن‌ها تهدید می‌شود.

یکی از کارگران شرکت برق منطقه‌ای اصفهان با بیان مشکلاتی که از ابتدا تاکنون برای استخدام در شرکت برق منطقه‌ای گذرانده است گفت در ابتدا به کارگران گفته شد آن‌ها را به طور رسمی استخدام می‌کنند و به همین منظور نیز مراحل مختلف گزینش و امتحان را گذراندند اما در اسفند ماه سال ۹۰ آن‌ها را به طور شرکتی به خدمت گرفتند.

وی در ادامه افزود کارگرانی که به طور شرکتی به خدمت گرفته می‌شوند تبعیض‌های زیادی را شاهد هستند و اختلاف درآمد آن‌ها در برابر کار یکسان نسبت به کسانی که استخدام رسمی دولت هستند در ماه به حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان می‌رسد.

کارگر شرکت برق منطقه‌ای اصفهان با اشاره به مفادی از قانون تصریح کرد بنا بر اصل ۴۴ قانون اساسی نیروهای شاغل در انتقال برق قابل واگذاری به بخش خصوصی نیستند و همچنین طبق ماده ۴۵ قانون خدمات کشوری، این نوع مشاغل در چهارچوب مشاغل حاکمیتی می‌گنجد که دولت وظیفه اصلی رسیدگی به نیروی کار آن‌ها را دارد.

 وی خاطر نشان کرد در مشاغل حاکمیتی نیروی کار به دو صورت به کار گمارده می‌شود. نوع اول‌‌ همان استخدام رسمی است و نوع دوم عبارت است از قرارداد معین که دولت موظف است پس از سال آن‌ها را به طور رسمی استخدام کند اما از سال ۹۰ تاکنون نیروهای شاغل در برق منطقه‌ای اصفهان به طور شرکتی مشغول به کار هستند و این امر قانون شکنی محرز است.

این کارگر شرکت یرق منطقه‌ای که نخواست نامی از او برده شود در مورد پیگیری کارگران در این زمینه اظهار داشت این کارگران که در حدود ۵۰۰ نفر در استانهای اصفهان و چهارمحال بختیاری هستند اعتراضات خود را به نماینده اصفهان در مجلس اعلام کرده‌اند و ایشان این امر را تنها در قالب یک تذکر در صحن علنی مطرح کرده‌اند.

در خصوص وضعیت بیمه کارگران مذکور اظهار داشت همه این کارگران بیمه تأمین اجتماعی هستند اما در زمینه مشکلات پزشکی و درمانی هیچ بیمه‌ای به آن‌ها تعلق نگرفته است.

فقدان ایمنی کمر کارگر معدن «همکار» را شکست

در پی بروز حادثه ریزش زغال از دیواره معدنی در کرمان که به شکستگی مهره‌های کمر یک کارگر جوان منجر شد؛ اطلاعات جدیدی گزارش شده که نشان می‌دهد تونل محل وقوع حادثه به دلیل «چوبست کاری» نشدن مستعد وقوع حادثه بوده است. «چوبست کاری» اصطلاحی فنی به معنی مهار زغال انباشته شده در دیواره و سقف تونل محل استخراج به وسیله چوب است.

به گزارش 19بهمن ایلنا، روز پنجشنبه (۱۶ بهمن ماه) مجید نیکخواه، کارگر «آتش‌بار» معدن همکار واقع در شهرستاند راور کرمان بر اثر ریزش ناگهانی زغال سنگ دچار حادثه شد و در اثر شدت جراحات وارده به بیمارستان شهید باهنر کرمان منتقل شد. این کارگر با تشخیص فلج اندام تحتانی به دلیل شکستگی مهره‌های کمر قرار است امروز تحت عمل جراحی قرار گیرد.

کارگران این معدن، عدم تجهیز راهروی کارگاه استخراج به چوبست را عامل بروز حادثه برای کارگر جوان معدن همکار دانستند.

یک منبع آگاه دلیل بروز این حادثه را رعایت نشدن اصول اولیه ایمنی کار عنوان کرد و توضیح داد عدم وجود چوببست کاری (نصب دیواره ای چوبی در تونل جهت حفاظت از جان نیروی انسانی در حال عبور از تونل) در راهروی محل تردد کارگر حادثه دیده باعث ریزش زغال و برخورد لیچه (سنگ سخت و سنگینی که گاه همراه زغال ریزش می کند) با کمر وی شد که در ‌‌نهایت مهرهای کمر این کارگر ۳۱ ساله دچار شکستگی شد.

وی ادامه داد: مرحله چوبست کاری قبل از مرحله‌ی انفجار انجام می‌شود و باید ملزومات ایمنی برای انجام آن فراهم شود. به گفته‌ی این منبع آگاه حادثه روز پنجشنبه در حالی رخ داده است که باید در محل حضور کارگر «آتش‌بار» چوبست کاری جهت محافظت از او انجام می‌شد تا ایمنی کارگر جهت کار و تعبیه ی چال (جهت استخراج زغال) فراهم شود. او ادامه داد: وقتی چوبست کاری در محل عبور کارگر انجام نشود هرلحظه امکان ریزش زغال و سنگ  وجود دارد که این مسئله طبیعتا باعث بروز سانحه می شود.

حفاطت از جان کارگران معدن اولویت کارفرمایان نیست

کمبود نیروی کار در این معدن یکی دیگر از دلایلی است که امکان بروز حوادث کار اینچنینی را افزایش می‌دهد. منبع خبری ایلنا در این باره گفت: در قسمت تعبیه چال برای زغال سنگ باید دو نفر علاوه بر نیروی آتشبار حضور داشته باشند اما در روزی که این حادثه برای «مجید نیکخواه» اتفاق افتاد، بغیر از استاد کار کارگاه نیروهای دیگری حضور نداشتند در حالیکه در این بخش باید به همراه کارگر آتش بار یک ناظر آتشبار و یک کارگر ایمنی هم حضور داشته باشند.

او توضیح داد: وجود ناظر و کارگر ایمنی در محل ورود کارگر آتش بار باعث می شود تا ضمن سنجش میزان ایمنی محل، خطرات کار در این بخش هم کاهش یابد.

این منبع آگاه عدم نظارت کافی مسئولین معدن بر روند فعالیت کارگران را از دلایل اصلی بروز چندین حوادثی می‌داند و می گوید: مسئله ی حائز اهمیت برای مدیران معادن معمولا این است که این ماه چقدر توانسته ایم به تولیداتمان اضافه کنیم و در این بین جان کارگر از اهمیت حداقلی برخوردار است. وی ادامه داد: مسئولین تنها به فکر بازدهی معدن هستند نه به فکر کارگری که بایستی ساعت ها در عمق بیش از 200 متری زیر زمین زغال سنگ استخراج کند.

فقدان نظارت عامل اصلی حوادث معدن

اگرچه هنوز باید منتظر ارائه گزارش رسمی در خصوص علت وقوع این حادثه در معدن همکار بمانیم، اما مروری بر حوادث سالهای گذشته در معدن همکار نشان می دهد مسئله ی کمبود ایمنی و عدم رعایت ملزومات حفاظتی برای کارگران در این معدن سالهاست که مسئله ساز شده است. کارگران این معدن در سالهای گذشته شاهد مرگ دلخراش تعدادی از همکاران‌شان از جمله عبدالرضا مولایی، علی حاج حسنی، علیرضا کاظمی و مجید شهریاری و این اواخر ابراهیم ضیاءالدینی بوده‌اند. در این بین گویا بخت با مجید نیکخواه یار بوده است که اکنون می‌تواند زنده باشد.

کارگران می گویند مسئولین معدن در زمینه ایمنی کارگران مسامحه و چشم پوشی می‌کنند و در برخی موارد هم عدم اطلاع رسانی دقیق مسول ایمنی در ارتباط با وضعیت ایمنی معدن باعث می شود حوادث بیشتری بروز کند.

شهرستان راور واقع در 125 کیلومتری استان کرمان با جمعیتی بالغ بر 20 هزار نفر است و دارای روستاهای متعددی از جمله روستای فیض آباد است که معادن متعددی از جمله معدن زغال سنگ همکار را در خود جای داده است. معدن همکار یک معدن شبه دولتی است و در رده ی معادن زیر زمینی زغال سنگ جای می‌گیرد.

یک کارگر در معدن فسفات بافق جان باخت

بافق فردا بتاریخ19بهمن،از جان باختن یک کارگر در معدن فسفات بافق،خبرداد.

براساس این گزارش،ساعت ۶ صبح امروز یک کارگر به نام احمد افضلی هنگام بستن در عقب کامیون به علت برخورد شدید در به سر وی دچار حادثه شده و در دم جان باخته است.

اعتصاب کارکنان پایانه الحریقه لیبی دراعتراض به عدم پرداخت حقوق

کارکنان تاسیسات نفتی پایانه الحریقه لیبی به دلیل پرداخت نشدن حقوقشان دست به اعتصاب زده اند و از بارگیری یک نفتکش با ظرفیت ٧٢٥ هزار بشکه جلوگیری کردند. این پایانه روز شنبه (١٨ بهمن ماه) تعطیل شد.

به گزارش19بهمن شانا، تنها پایانه فعال صادرات نفت لیبی هم به دلیل اعتصاب کارکنان ، تعطیل شد تا لیبی را در میانه جنگ داخلی با چالش سقوط درآمد نفتی مواجه کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از مقامهای پایانه صادرات نفت الحریقه لیبی امروز (یکشنبه، ١٩ بهمن ماه) اعلام کرد که اعتصاب کارکنان حراست موجب تعطیلی این پایانه واقع در شرق لیبی شده است.

پایانه صادرات نفت الحریقه در شهر طبرق آخرین پایانه فعال صادرات نفت لیبی بود. این پایانه روزانه ١٢٠ هزار بشکه نفت به بازارهای جهانی صادر می کرد. در کنار پایانه های صادرات نفت خشکی لیبی، دو میدان نفتی دریایی نیز به صادرات نفت مشغولند که هنوز به فعالیت خود ادامه می دهند.

هم اکنون تنها پایانه برقه باز است اما این پایانه نیز تا پیش از این نفت خام مورد نیاز پالایشگاه الزاویه را تامین می کرد. تمامی پایانه ها و بیشتر میدانهای نفتی لیبی به دلیل درگیریهای خونین و مسلحانه در نزدیکی آنها و یا بسته شدن خطوط لوله، فعالیت خود را متوقف کرده اند.

به گفته مقام رسمی پایانه الحریقه، مامورین حراست از تاسیسات نفتی این پایانه به دلیل پرداخت نشدن حقوقشان دست به اعتصاب زده اند و از بارگیری یک نفتکش با ظرفیت ٧٢٥ هزار بشکه جلوگیری کردند. این پایانه روز شنبه (١٨ بهمن ماه) تعطیل شد.

تعطیلی پایانه های صادرات نفت لیبی موجب کاهش درآمدهای نفتی این کشور و در نتیجه بروز بحران بودجه ای شده است.

نوزدهم بهمن ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری20بهمن1393

- صدور حکم زندان برای ریبوار عبداللهی

- جمیل محمدی در شعبه 15 دادگاه انقلاب مورد محاکمه قرار گرفت

- بالا گرفتن تنش در نهمین روز اعتصاب کارگران نورد لوله صفا و اخراج دو نفر از مهندسین کارخانه

- کارفرمای نورد لوله صفا در مقابله با خواست کارگران برای پرداخت  مزدشان نزدیک به 200 نفر از آنان را در لیست اخراج قرار داد

- تجمع کارگران شرکت آبگینه در اعتراض به عدم دریافت 4ماه حقوق

- تعویق ۳ ماه حقوق کارگران شرکت پیمانکاری ساختمان و نصب صنایع پتروشیمی در آبادان

- جنبش کارگری ترکیه و تشکل های سراسری (بخش دوم)

- آلودگی شدید هوا کارخانه‌های خوزستان را تعطیل نمی‌کند/ بیشترین آسیب سهم کارگران فضای باز

- اعتصاب کارگران پالایشگاههای آمریکا گسترش یافت

صدور حکم زندان برای ریبوار عبداللهی      

بنا به گزارش رسیده، جلسه دادگاهی ریبوار عبداللهی، فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، در روز چهارشنبه 93/11/15 در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج برگزار گردید.

در این جلسه که بیش از چند دقیقه طول نکشید قاضی پرونده، آقای عبداللهی را به اتهام عضویت در کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری و فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع یکی از احزاب اپوزیسیون، به یک سال زندان تعزیری محکوم کرده و حکم صادره را به وی ابلاغ نمود.

لازم به ذکر است که ریبوار عبدالهی در تاریخ 19 آذر 93 بازداشت و مدت 20 روز را در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج سپری کرد. وی با قرار وثیقه 70 میلیون تومانی آزاد شده و همان طور که ذکر گردید در روز چهارشنبه 93/11/15 محاکمه شد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکوم کردن حکم صادره برای ریبوار عبداللهی ، خواهان شکسته شدن این حکم و همچنین آزادی تمامی کارگران و فعالین کارگری و زندانیان سیاسی دربند می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

19 بهمن 1393

جمیل محمدی در شعبه 15 دادگاه انقلاب مورد محاکمه قرار گرفت

جمیل محمدی از اعضای هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران صبح امروز در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران مورد محاکمه قرار گرفت. در این دادگاه جمیل محمدی به دلیل شرکت در کمپین اعتراضی چهل هزار امضای کارگری و عضویت در اتحادیه آزاد کارگران ایران به اتهام واهی اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور تفهیم اتهام شد و ضمن رد اتهام وارده بر حقانیت کارگران در دفاع از حقوق انسانی شان تاکید کرد.

جمیل محمدی و جعفر عظیم زاده دو تن از هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی چهل هزار نفری کارگران نیمه شب دهم اردیبهشت ماه سالجاری با یورش مامورین امنیتی به منازلشان بازداشت و به ترتیب مدت 23 و 46 روز در بند 209 زندان اوین محبوس شدند. این بازداشتها بدنبال آن صورت گرفت که شورایعالی کار با زیر پا گذاشتن ماده 41 قانون کار در مورد تعیین حداقل مزد و تحمیل مزد چندین برابر زیر خط فقر بر کارگران، مورد اعتراض هماهنگ کنندگان و بخشی از امضا کنندگان طومار چهل هزار نفری کارگران قرار گرفت و آنان با دادن فرصتی به وزارت کار خواهان تجدید نظر در حداقل مزد تعیین شده برای سال 93 شدند اما بدلیل عدم توجه وزارت کار به این اعتراض و اعتراض دو سال قبل این کارگران برای تعیین حداقل مزد بر اساس ماده 41 قانون کار، آنان طی نامه ای به وزیر کار اعلام کردند در اعتراض به این بی توجهی ها و تحمیل مزد چندین برابر زیر خط فقر بر کارگران در روز 11 اردیبهشت ماه دست به تجمع در محل وزارت کار خواهند زد. در پی این نامه از سوی هماهنگ کنندگان طومار چهل هزار نفری کارگران، مامورین امنیتی نیمه شب دهم اردیبهشت ماه سالجاری با هجوم به منازل جمیل محمدی و جعفر عظیم زاده آنان را بازداشت و به بند 209 زندان اوین منتقل کردند. علاوه بر جمیل محمدی که امروز مورد محاکمه قرار گرفت جعفر عظیم زاده نیز طبق احضاریه کتبی با اتهامات واهی اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی خارجی، اخلال در نظم و آسایش عمومی، بر هم زدن امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی روز دهم اسفند ماه سالجاری مورد محاکمه قرار خواهد گرفت.

جمیل محمدی از اعضای هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، یکی از هماهنگ کنندگان طومار چهل هزار نفری کارگران و جزو شش نماینده هزار کارگری است که دست به شکایت از غارت سه هزار میلیارد تومانی از صندوق سازمان تامین اجتماعی زده اند. وی یکی از خوشنام ترین فعالین کارگری کشور است که جرمی جز دفاع از حقوق حقه خود و همکارانش مرتکب نشده است. جمیل به عنوان انسانی بسیار صدیق و مورد اعتماد کارگران در حالی امروز با اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت کشور در برابر دادگاه قرار گرفت که هنوز هیچ محکومیتی متوجه دزدان و غارتگران سه هزار میلیارد تومانی از اموال کارگران در صندوق سازمان تامین اجتماعی نشده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با محکوم کردن محاکمه جمیل محمدی اعلام میدارد عضویت در تشکلهای مستقل کارگری و دفاع کارگران از حقوق انسانی شان از طریق طومار و تجمع و راهپیمائی جزو بدیهی ترین حقوق اجتماعی آنان است و بی تردید بر پائی چنین محاکماتی نه تنها ما کارگران ایران را در دفاع  از حقوق انسانی مان ذره ای وادار به عقب نشینی نخواهد کرد بلکه ما را مصممانه تر از پیش به مصاف با وضعیت موجود خواهد کشاند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 19 بهمن ماه 1393

بالا گرفتن تنش در نهمین روز اعتصاب کارگران نورد لوله صفا و اخراج دو نفر از مهندسین کارخانه

اتحادیه آزاد کارگران ایران: در نهمین روز اعتصاب کارگران نورد لوله صفا، کارفرمای این کارخانه با هدف شکستن اعتصاب کارگران، تعداد انگشت شماری از آنان را مامور شروع کار در سالن پوشش کرد که مهندس حاج حسینی مسئول سالن پوشش و مهندس خوشرو مسئول واحد برق کارخانه در همبستگی با کارگران اعتصابی مانع کار آنان شدند و در پی آن مدیریت کارخانه بلافاصله اقدام به اخراج این دو مهندس شریف کرد که با اعتراض شدید کارگران مواجه شد و آنان بازگشت بکار این دو مهندس را خواستار شدند در ادامه این وضعیت مدیریت کارخانه در سوء استفاده از این خواست کارگران، پایان اعتصاب از سوی آنان را به عنوان شرط بازگشت بکار این دو مهندس اعلام نمود اما کارگران اعتصابی نورد لوله صفا تن به این شرط کارفرما ندادند و اعلام کردند تا دریافت یکماه از دستمزد معوقه و بازگشت بکار مهندس حاج حسینی و مهندس خوشرو اعتصاب را تمام نخواهند کرد.

بنا بر این گزارش مدیریت شرکت امروز در حرکت دیگری برای شکستن اعتصاب کارگران تلاش کرد با وارد کردن اتهاماتی واهی از از قبیل اینکه شماها با چه کسانی ارتباط دارید و ...، و ایجاد رعب در میان کارگران و همچنین پیش کشیدن مجدد لیست اخراج 191 نفر از آنان، کارگران  را وادار به پایان اعتصاب بکند که با هو شدن از سوی آنان مواجه شد. کارگران نورد لوله صفا در این بگو مگو با مدیریت شرکت اعلام کردند ما هیچ اطمینانی به وعده های کارفرما نداریم، ایشان بارها وعده هایش را زیر پا گذاشته است، از کجا معلوم که با وعده پرداخت مزدمان در 12 اسفند ماه آنرا پرداخت نکند و طبق معمول پس از این روز اقدام به تعطیلی کارخانه بکند.  کارگران نورد لوله صفا در برابر تهدید به اخراج 191 نفر از همکارانشان نیز اعلام کردند ما ترسی از اخراج نداریم، مزدمان را بدهید و بیمه هایمان را واریز کنید نیازی به اخراج از سوی شما نیست ما با این وضعیت دیگر حاضر به ادامه کار در این کارخانه نیستیم.

بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، هزار کارگر نورد لوله صفا در نهمین روز اعتصاب خود اعلام کرده اند تا پرداخت یکماه از حدود چهار ماه دستمزد معوقه و بازگشت بکار مهندسین اخراجی حاضر به پایان اعتصاب نخواهند شد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 20 بهمن ماه 1393

کارفرمای نورد لوله صفا در مقابله با خواست کارگران برای پرداخت  مزدشان نزدیک به 200 نفر از آنان را در لیست اخراج قرار داد

اتحادیه آزاد کارگران ایران: در هشتمین روز اعتصاب هزار کارگر نورد لوله صفا که در اعتراض به عدم پرداخت مزد و واریز نزدیک به 17 ماه از بیمه هایشان صورت گرفته است، صبح امروز این کارگران ساعاتی با روشن کردن لاستیک در مقابل کارخانه دست به اعتراض زدند .

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه ازاد کارگران ایران، امروز عباسی معاون مدیر عامل نورد لوله صفا نیز به کارخانه آمد و پس از نشستی که با مسئولین اداری برگزار کرد اعلام شد ده درصد از کل کارگران کارخانه در قسمتهای مختلف که شامل 191 نفر میشود در لیست اخراج قرار گرفته اند. عدم اخراج این کارگران به پایان اعتصاب و عدم درخواست مزد معوقه شان منوط شده است.

بنا بر این گزارش در پی این تصمیم از سوی مدیرت شرکت کارگران نورد لوله صفا متحدانه اعلام کردند در مقابل هر گونه اخراجی با قاطعیت ایستادگی خواهند کرد و تا دریافت یکماه دیگر از دستمز معوقه شان به اعتصاب پایان نخواهند داد. قرار گرفتن 191 نفر از کارگران این کارخانه در لیست اخراج در حالی از سوی کارفرما در دستور قرار گرفته است که این کارگران با احتساب بهمن ماه چهار ماه دستمزد معوقه دارند و حدود 17 ماه از بیمه هایشان به حساب صندوق سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است به همین دلیل در صورت اخراج این کارگران آنان نمیتوانند به بیمه بیکاری نیز وصل بشوند.

در کارخانه نورد لوله صفا طی سالهای گذشته چنان شرایطی مشقت باری بدلیل عدم پرداخت مزد و عدم تمدید دفترچه های درمانی در مقاطع مختلف بر این کارگران تحمیل شده است که بسیاری از آنان حاضر به ادامه کار در آن نیستند اما بدلیل عدم واریز بیمه هایشان به صندوق تامین اجتماعی این کارگران حتی در صورت قبول داوطلبانه اخراج نمیتوانند به بیمه بیکاری نیز وصل بشوند به همین دلیل آنان اعلام کرده اند در مقابل دسیسه کارفرما برای اخراج 191 نفر بشدت مقاومت خواهند کردو دست به هرگونه اعتراضی خواهند زد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 19 بهمن ماه 1393

تجمع کارگران شرکت آبگینه در اعتراض به عدم دریافت 4ماه حقوق

کارگران شرکت آبگینه در اعتراض به عدم دریافت حقوق خود در 4 ماه گذشته، 24 ساعت در این شرکت تجمع و تحصن کرده اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، تعداد زیادی از کارگران شرکت آبگینه قزوین، به نشانه اعتراض برای عدم پرداخت حقوق معوقه خود، به مدت ۲۴ ساعت در این شرکت تحصن کرده اند.

به گزارش20بهمن صبح قزوین،یکی از کارگران شرکت آبگینه اظهار کرد: چهار ماه است که هیچ حقوقی دریافت نکرده ایم  و رئیس هیئت مدیره شرکت نیز اصلا جوابگو نیست، حتی پاسخی به تماس های تلفنی پرسنل نمی دهد.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۸۰ نفر در این تجمع حضور دارند و به مقسمی_رئیس هیئت مدیره_ اخطار داده اند که اگر تا ۲۴ ساعت نسبت به پرداخت معوقات اقدامی نکند، چند تُن آجر موجود در انبار شرکت را می فروشیم تا حداقل یک ماه از حقوق معوقه جبران شود.

این کارگر یادآور شد: پیش ازین هم بخشی از ضایعات موجود در انبار فروخته شده بود تا بخشی از حقوق کارگران پرداخت شود اما این هزینه به اندازه حقوق یک ماه کارگان هم نبود.

یکی دیگر از کارگران شرکت آبگینه عنوان کرد: قصد داشتیم در مقابل استانداری قزوین تجمع کنیم اما ترسیدیم که مشکلی برای کارگران ایجاد شود.

وی افزود: آیا مسئولین حاضرند یک ماه حقوق دریافت نکنند؟ گوش کدام مسئول برای شنیدن دردهای ما شنواست؟

اعتراضات کارگران شرکت آبگینه حدود ۱۰ ماه است که آغاز شده و ادامه دارد و تا کنون هیچ یک از مسئولین استانی یا کشوری پاسخی قانع کننده ای در این خصوص نداشته اند.

تعویق ۳ ماه حقوق کارگران شرکت پیمانکاری ساختمان و نصب صنایع پتروشیمی در آبادان

پرداخت حقوق ۱۲۰ کارگر شرکت پیمانکاری ساختمان و نصب صنایع پتروشیمی (ECC)، به دلیل آنچه «کمبود منابع مالی» ذکر می‌شود طی سه ماه اخیر به تعویق افتاده است.

به گزارش20بهمن ایلنا،حدود ۱۲۰ کارگر در شرکت ساختمان و نصب صنایع پتروشیمی (ECC) که در فاز سه پالایشگاه آبادان عهده‌دار ساخت سازه‌های صنایع نفت است مشغول به کارند که حقوق سه ماه آبان، آذر و دی را دریافت نکرده‌اند.

کارگران پرداخت نشدن مطالبات این شرکت پیمانکاری از سوی وزارت نفت را باعث به تعویق افتادن حقوق‌شان می‌دانند.

کارگران شرکت پیمانکاری ساختمان و نصب می‌گویند؛ این شرکت در گذشته بیش از دو هزار کارگر داشت که با رکود بازار کار در منطقه و سایر نقاط کشور این رقم به ۱۲۰ کارگر کاهش یافته است.

به گفته کارگران، به دلیل کوتاه بودن مدت قرارداد و ترس از اخراج، کارگران قدرت پی گیری مطالبات خود را ندارند.

جنبش کارگری ترکیه و تشکل های سراسری (بخش دوم)

موقیعت جغرافیایی ترکیه

کانون مدافعان حقوق کارگر – ترکیه از نظر جغرافیای سیاسی جایگاه ویژه‌ای دارد. بخشی از این کشور در آسیا (97درصد) و بقیه در اروپا واقع شده است و می‌توان گفت پلی است میان خاورمیانه و اروپا. همسایگی با ایران، عراق و سوریه و همچنین ارمنستان موقعیت ترکیه را ویژه می‌کند. از لحاظ وسعت چهل و سومین کشور جهان است.

لینک متن کامل: http://www.kanoonm.com/1669

آلودگی شدید هوا کارخانه‌های خوزستان را تعطیل نمی‌کند/ بیشترین آسیب سهم کارگران فضای باز

فعالان کارگری در مجتمع کشت وصنعت هفت تپه، از اجباری بودن حضور کارگران این واحد تولیدی در روزهایی که آلودگی هوا در محل کارشان از مرز هشدار می‌گذرد خبر می‌دهند.

به گزارش20بهمن ایلنا،کارگران مجتمع کشت وصنعت هفت تپه گفته‌اند تشدید بحران آلودگی‌ هوای مناطق جنوبی کشور به ویژه خوزستان که در اغلب فصول سال هوایی غبارآلود دارد، باعث شده این پدیده تاثیر غیر قابل جبرانی بر سلامت کارگران این مجتمع بگذارد که بطور عادی نیز در شرایط سخت و زیان آور و یا در فضای باز کار می‌کنند.

به گفته آنان، کارگران خوزستانی که در فضای باز کار می‌کنند تاثیرات پدیده ریزگرد‌ها را به وضوح بر قرنیه چشم، قلب و ریه خود احساس می‌کنند. همچنین بیماری‌های قلبی عروقی، امراض انسدادی مزمن ریه، آسم و آلرژی، افسردگی و اضطراب و... از دیگر عوارضی است که با ورود ریزگرد‌ها به کشور در بین مردم خوزستان بویژه کارگرانی که در فضای باز کار می‌کنند دیده می‌شود.

کارگران هفت تپه می‌گویند اکثر نیروی کار این مجتمع کشت و صنعت در فضای باز مشغول بکارند و به همین دلیل بیش از سایر شهروندان در معرض آلودگی هوا قرار دارند. با وجود انکه کارگران این مجتمع  انتظار دارند  در روز هایی که آلودگی هوا تشدید می شود کارفرما کار در واحد را تعطیل اعلام کند اما همچنان با این وضعیت از کارگران کار می کشند.

به گفته کارگران؛ میزان آلودگی هوای استان خوزستان بر اثر ورود ریزگرد‌ها به مرحله ای رسیده که امکان خروج از خانه وجود ندارد. به همین دلیل مرتبا کار‌شناسان و برخی مسئولان نسبت به وضعیت موجود به شاغلین مناطقی که غبار همه جا را فراگرفته هشدار می‌دهند.

کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت تپه در خصوص فعالیت کارگران در مناطق آلوده به گرد و خاک می‌گویند؛ ادامه فعالیت کارگاه‌های مشمول قانون کار در روزهای آلوده به توافق کارگران با کارفرمای واحد تولیدی سپرده شده است. به همین دلیل در سالهای اخیر هر بار که میزان آلایندگی هوا بیشتر از حد مجاز افزایش یافته است دولت با تعطیلی کارکنان اماکن دولتی موافقت کرده اما تعطیلی کارگران منوط به توافق با کارفرما شده است.

به گفته کارگران مجتمع کشت وصنعت هفت تپه،از آنجا که تمامی کارگران و کارمندان به عنوان انسان بطور یکسان در معرض عوارض آلودگی هوا قرار دارند، محروم کردن کارگران از مصوبات مربوط به شرایط کار در هوای آلوده مصداق بارز تبعیض در جامعه است.

اعتصاب کارگران پالایشگاههای آمریکا گسترش یافت

مقامهای اتحادیه کارگران فولادسازی آمریکا (یواس‌دابلیو) از پیوستن کارگران دو پالایشگاه متعلق به شرکت بزرگ نفتی بریتیش پترولیوم (بی‌پی) در روز یکشنبه خبر دادند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان مانی، مقامهای اتحادیه یواس‌دابلیو اعلام کردند که یک هزار و ٤٠٠ نفر از کارگران دو پالایشگاه شرکت بی‌پی نیز روز یکشنبه به جمع اعتصاب‌کنندگان پیوسته‌اند.

بر اساس این گزارش، این اعتصاب نخستین اعتصاب گسترده‌ آمریکا در ٣٥ سال اخیر به شمار می‌رود.

یکی از دو پالایشگاه شرکت بی‌پی یعنی پالایشگاه وایتینگ در ایندیانا بزرگترین پالایشگاه جهان است که روزانه ٤٢٨ هزار بشکه نفت خام را فرآوری می‌کند. دیگر پالایشگاه شرکت بی‌پی، پالایشگاه تولدو در اوهایوست.

هم‌اکنون اعضای اتحادیه کارگران فولادسازی آمریکا در اعتراض به وجود نداشتن امنیت شغلی، در ١١ پالایشگاه و واحد تولید مواد شیمیایی این کشور اعتصاب کرده‌اند.

بنابراین گزارش، ٩ واحد پالایشی و تولیدی دیگر شرکت‌کننده در این اعتصاب در ایالتهای تگزاس، کالیفرنیا، کنتاکی و واشینگتن قرار دارند.

سه روز پس از اعتصاب، مذاکره‌کنندگان شرکتهای نفتی به منظور گفتگو با مقامهای اتحادیه یواس‌دابلیو به میز مذاکره بازگشتند.

قرارداد ملی کار آمریکا ٦٥ واحد تولیدی و پالایشی و حدود ٣٠ هزار کارگر را پوشش می‌دهد. مدت این قرارداد در تاریخ یکم فوریه (١٢ بهمن ماه) به پایان رسید.

مقامهای این اتحادیه اعلام کرده‌اند که این اعتصابها نه تنها به منظور اعتراض نسبت به دستمزدهاست، بلکه در اعتراض به کار زیاد اعضای این اتحادیه، کمبود نیروی کار در این واحدها و همچنین اعتماد مدیریت آنها به پیمانکاران غیرماهر نیز صورت گرفته است. این اتحادیه همچنین نسبت به تهدید کارگران اعتصاب‌کننده نیز معترض است.

شرکت انگلیسی-هلندی شل، مذاکره‌کننده و نماینده شرکتهای نفتی در این مذاکرات، اعلام کرد که این شرکت نسبت به پرداخت دستمزد و مزایای رقابتی به کارگران متعهد است.

رای فیشر، سخنگوی شل، گفت: از این که نتونسته‌ایم تا پیش از پایان مدت قرارداد، با اتحادیه یواس‌دابلیو به توافق متقابل دست یابیم، متأسفیم. ما نسبت به حل‌وفصل مسائل باقیمانده متعهد می‌مانیم و مطمئن هستیم که موفق می‌شویم.

بنا بر این گزارش، شرکت بی‌پی اعلام کرد که نیروهایی را شامل کارمندان آموزش‌دیده بی‌پی بر اساس استانداردهای قانونی و استانداردهای این شرکت، جایگزین کارگران اعتصابی می‌کند.

در همین حال، بسیاری از پالایشگاهها نیز همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. با این حال، شرکت تسورو اعلام کرد که پالایشگاه این شرکت در مارتیینز در ایالت کالیفرنیا به دلیل توقف عملیات تعمیر و نگهداری ناشی از اعتصاب کارگران، با نیمی از ظرفیت به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

 

با توجه به این که ممکن است فعالیت پالایشگاهها ماهها به این صورت ادامه یابد، کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که اعتصاب کارگران می‌تواند تأثیر اندکی بر قیمتهای بنزین برای رانندگان داشته باشد.

مرجع:شانا-20بهمن

بیستم بهمن ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری21بهمن1393

- بازداشت چندین ساعته حاتم صمدی از اعضای کمیته هماهنگی

- فشارکاری به 2کارگرکارخانه فولاد و چدن دورود بدلیل شرکت درتجمعات اعتراضی

- نشست های پنهانی شورای عالی دستمزد!

- بیکاری80کارگر بدنبال تعطیلی کارخانه مس کاران سمنان

-۶ ماه تعویق حقوق واخراج ۱۰۰ کارگر در کارخانه لوازم خانگی آدنیس مشهد

-1506کارگرطی 9ماه سال جاری براثر حوادث كاری جان باختند

- مرگ کارگرساختمانی20ساله درپی سقوط ازارتفاع

- مرگ اپراتور جرثقیل تاور در ارتفاع

- جان باختن یک کارگرساختمانی براثرسوختگی شدید

- وقوع دو حادثه کاری در کارخانه سیمان سپاهان طی سه روز

- وقوع دو حادثه کاری در کارخانه سیمان سپاهان طی سه روز

- اعتصاب کارکنان سه فرودگاه در آلمان

بازداشت چندین ساعته حاتم صمدی از اعضای کمیته هماهنگی

به گزارش20بهمن کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، روز دوشنبه 20/11/93 حاتم صمدی، فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری در ساعت 10 صبح در محل کارش توسط چندین نفر از مامورین لباس شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل گردید و پس از آن اداره اطلاعات سنندج طی تماسی تلفنی با خانواده ایشان بازداشت این فعال کارگری را توسط این نهاد امنیتی مورد تایید قرار داده است.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری،بتاریخ21بهمن ازآزادی این فعال کارگری در غروب روز20بهمن بعد از چندین ساعت بازداشت خبرداد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکوم نمودن بازداشت حاتم صمدی خواهان پایان بخشیدن و اعمال فشار بر اعضای این کمیته  و آزادی بی قید وشرط ایشان و تمامی کارگران و فعالین کارگری و زندانیان سیاسی دربند شد.

فشارکاری به 2کارگرکارخانه فولاد و چدن دورود بدلیل شرکت درتجمعات اعتراضی

در حالیکه هنوز مطالبات حقوقی کارگران فولاد و چدن دورود طی چهار ماه گذشته پرداخت نشده است، منابع کارگری از لرستان خبر می‌دهند چند کارگر این کارخانهٔ صنعتی که در تجمع اعتراضی کارگران در یک ماهه ی اخیر شرکت کرده بودند با نظر مدیریت کارخانه تنبیه شده‌اند و شغل پایین‌تری به آنان واگذار شده است.

به گزارش 21بهمن ایلنا، این کارگران پیش از این از تکنیسین‌های برق بودند که به دلیل شرکت در تجمع اعتراضی کارگران از سوی کارفرما مورد تنبیه قرار گرفته و به بخش سنگ زنی که به گفتهٔ کارگران سخت‌ترین قسمت کارخانه است منتقل شده‌اند.

کارگران معتقدند کار در این قسمت هیچ تناسبی با رشتهٔ تخصصی و موقعیت شغلی این کارگران که دارای سابقهٔ ۱۰ ساله کار در این شرکت هستند، ندارد.

به گفتهٔ منابع آگاه در یک سال گذشته وضعیت فولاد و چدن دورود در زمینهٔ پرداخت حقوق و مزایا مساعد نبوده و بخش از آن به دلیل شرایطی است که در اثر اجرای پروژه‌های در دست بهره برداری شرکت به وجود آمده است.

گفته می‌شود این کارگران از روز جمعه ۱۷ بهمن ماه به بخش سنگ زنی (سخت‌ترین بخش کارخانه) منتقل شده‌اند.

کارگران کارخانهٔ فولاد و چدن می‌گویند این دو نفر به خاطر دفاع از حقوق کارگران در کنار سایر همکارانشان در تجمع حضور داشتند و به خاطر دفاع از حقوقشان مورد تنبیه قرار گرفته‌اند.

یکی از کارگران که به شدت از این اتفاق ناراحت بود گفت: مسولین شرکت به عمد این کار را انجام می‌دهند تا سایر کارگران بترسند و دیگر برای دفاع از حقوقشان اعتراض نکنند. گفته می‌شود یکی از این کارگران دچار مشکلات تنفسی است و کار در بخش سنگ زنی که شرایط سختی هم دارد، برای وضعیت جسمی این کارگر هم خطرناک است و از سر ناچاری و برای تامین مخارج زندگی مجبورند این شرایط سخت را تحمل کنند.

لازم به یادآوری است صبح روز ۴ بهمن ماه، نزدیک به ۵۰ نفر از کارگران فولاد و چدن دورود در پی عدم پرداخت مطالبات حقوقیشان در ۴ ماه گذشته دست به تجمع زدند که در پی این تجمع ضمن ضبط کارت ورود و خروج دو نفر از کارگران حاضر در این تجمع، دو کارگر برای چند ساعت بازداشت شدند و به این کارگران اخطار داده شده در صورت برگزاری تجمعی دیگر با آنان برخورد جدی‌تری صورت خواهد گرفت. از آن پس علی رغم پرداخت قسمتی از حقوق مهرماه و بازگشت به کار مجدد این دو کارگر برخورد‌ها با آن‌ها وارد فاز تازه تری شده و در آخرین اقدام شرایط انتقال آن‌ها به بخش دیگری از کارخانه که گفته می‌شود شرایط سختی از لحاظ کاری دارد فراهم شده است.

نشست های پنهانی شورای عالی دستمزد!

زمزمه هایی شنیده می شود مبنی بر اینکه در گفتگوهای بین نمایندگان به اصطلاح کارگری و کارفرمایی و دولت ، رقم پیشنهادی کارفرمایان و دولت آن چنان پایین است که حتا نمایندگان به اصطلاح کارگری هم جرات بیان کردنش را ندارند. در آخرین اظهار نظر آقای روحانی که گفته بود تورم را در اسفند به رقم 9 خواهد رساند ،شاید پیامی بود که امروز قرار است توسط این شورا پیگیری و مصوب شود. امسال فقط نان 30 درصد ، کرایه اتوبوس ها 100درصد و کرایه مترو 60 درصد و اجاره خانه بیش از 100 درصد گران شده است وضعیت گوشت و برنج و روغن را دیگر نمی گویم. در هفته گذشته 400 کارگر قند ورامین بیکار شدند، درهای کارخانه به روی 1000 کارگر لوله و نورد صفای ساوه بسته شد، 400کارگر میبدی کاشی ارچین را می خواهند به مرخصی اجباری بفرستند. این یعنی 1800 کارگر در هفته گذشته بیکار شده اند و بازهم بیکاری دیگر کارگران در راه است. آیا این بیکار گردانی پیام مشخص آقای روحانی را تکمیل نمی کند که همین افزایش دستمزد اندک را بپذیرید و دم نزنید؟

منبع: http://sfelezkar.com/?p=542

بیکاری80کارگر بدنبال تعطیلی کارخانه مس کاران سمنان

با تعطیلی کارخانه مس کاران سمنان ۸۰ کارگر بیکار شدند.

به گزارش21بهمن ایلنا بنقل ازکارگران ،پیش از تعطیلی کارخانه مس کاران که در زمینه تولید انواع آندهای مسی و مفتول‌های مسی بدون اکسیژن در شهرک صنعتی شرق سمنان فعالیت می‌کرد، ۸۰ کارگر دائمی و قرارداد موقت در این کارخانه با سوابق کار متفاوت مشغول کار بودند.

کارگران می‌گویند دلیل تعطیلی این واحد تولیدی انباشت بدهی‌های مالی کارخانه به چند نهاد دولتی و خصوصی همانند اداره تامین اجتماعی، اداره گاز و برق و همچنین اداره دارایی بوده است.

به گفته کارگران در روزهای آخر فعالیت کارخانه اداره گاز و برق استان به دلیل افزایش مطالباتشان گاز و برق کارخانه را قطع کردند و طبیعتا کارخانه تعطیل شد.

به گفته کارگران مس کاران، کارفرما یکی از دلایل تعطیلی کارخانه را نوسانات نرخ دلار عنوان کرده است. کارفرما به کارگران گفته است کاهش اخیر نرخ دلار باعث تغییرات مکرر قیمت مواد اولیه تولید (مس) شده و در این شرایط ادامه تولید در این کارخانه توجیه اقتصادی ندارد.

کارگران مس کاران می‌گویند بیکاری ۸۰ کارگر قرارداد موقت و دائمی با چندین سال سابقه کار در آستانه پایان سال، شرایط زندگی را برای خانواده‌هایشان سخت کرده است.

۶ ماه تعویق حقوق واخراج ۱۰۰ کارگر در کارخانه لوازم خانگی آدنیس مشهد

۲ ماه پس از انتشار خبر تعویق سه ماهه مطالبات حقوقی کارگران لوازم خانگی آدنیس اکنون از مشهد خبر می‌رسد، معوقات حقوقی این کارگران به ۶ ماه افزایش پیدا کرده است.

به گزارش21بهمن ایلنا،کارگران کارخانه آدنیس با اعلام این خبر گفته‌اند در طی این مدت نزدیک به ۱۰۰ نفر از کارگران اخراج شده‌اند و تعدادی از بازنشستگان این شرکت که در یک سال گذشته بازنشسته شده‌اند هنوز موفق به اخذ حکم ترک کار خود نشده‌اند.

یک منبع کارگری در مشهد با اعلام این خبر که ۶ ماه از عدم پرداخت معوقات حقوقی کارگران آدنیس گذشته است گفت: مدیران شرکت، در طی این مدت تنها به پرداخت برخی مساعده‌ها اکتفا کرده‌اند و معوقات حقوقی کارگران به ۶ ماه رسیده است. وی همچنین از واریز حق بیمهٔ ماههای شهریور، مهر، آبان و آذر ماه خبر داد و گفت: بعد از تعویق چند ماهه حقوق بالاخره طی یک ماه گذشته با کمک مدیر کل تامین اجتماعی استان، به صورت اقساط ده درصد، حق بیمه‌های ماههای ۶ و ۷ و ۸ و ۹ را پرداخت کردند تا دفترچه‌های بیمهٔ کارگران تمدید شود.

این فعال کارگری همچنین از اخراج یا ترک کار حدود ۱۰۰ کارگر دیگر ادنیس مشهد در ۲ ماههٔ اخیر خبر داد و گفت: به دلیل عدم پرداخت به موقع مطالبات، و عدم فعالیت مستمر و بهینهٔ مجموعه متاسفانه تعداد زیادی از کارگران در۲ ماههٔ اخیر اخراج شده و یا به دلیل رکود کار از شرکت رفته‌اند و در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ نفر کارگر در کارخانه حضور دارند. گفته می‌شود تمام کارگران اخراج شده قرارداد موقت بوده‌اند.

وی گفت: در پی تعویق چند ماهه در پرداخت مطالبات نزدیک به ۶۰ نفر از کارگران بازنشسته این شرکت که در یک سال گذشته بازنشسته شده اند، در چند ماههٔ اخیر اقدام به طرح شکایت کرده‌اند و اداره کار استان در جریان روند رسیدگی به شکایات کارگران قرار دارد.

این کارگر همچنین درباره مشکلات ناشی از عدم واریز به موقع سنوات برخی از کارگران این شرکت گفت: سنوات کارگران قراردادی در سال‌های ۹۱، ۹۲ و ۹۳ باقی مانده و نزدیک به ۲۰ نفر از کارگران بازنشسته این شرکت هم که سال گذشته بازنشسته شده‌اند به دلیل عدم پرداخت 4 درصد کارفرما درگیر مسائل بازنشستگی و مستمری شان هستند.

وی در خصوص وضعیت فعلی کارخانهٔ آدنیس گفت: کارخانه آدنیس یکی از برندهای باسابقه و قدیمی در صنعت لوازم خانگی کشور است که به دلیل مشکلات مدیریتی این روز‌ها با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند که نتیجهٔ آن کاهش تولید و عقب افتادن مطالبات کارگران است.

گفته می‌شود تعداد کارگران این کارخانه در سال‌های گذشته نزدیک به ۳۰۰ نفر بوده، اما مشکلات ناشی از عدم پرداخت به موقع حقوق و مطالبات بیمه‌ای کارگران باعث شده کارگران رغبتی به کار کردن در این کارخانه نداشته باشند و به همین دلیل تعداد کارگران این کارخانه ظرف چند ماههٔ گذشته به کمتر از ۵۰ نفر رسیده است. به گفته کارگران این کارخانه، معوقات بیمه‌ای این کارخانه به اداره تامین اجتماعی مشهد از حدود چهار سال پیش شروع شده و این معوقات بدهی‌های سنگینی را برای آدنیس به وجود آورده که قادر به پرداخت آن نیست.

1506کارگرطی 9ماه سال جاری براثر حوادث كاری جان باختند

در نه ماهه سال جاري يكهزار و 506  نفر در حوادث ناشي از كار جان خود را از دست دادند.

در حوادث كار نه ماهه امسال 22 هزار و 949 مصدوم حوادث كار به مراكز پزشكي قانوني مراجعه كرده‌اند .

به گزارش21بهمن اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پزشكي قانوني كشور،‌ از كل تلفات حوادث كار در نه ماهه امسال يكهزار و 494  نفر مرد و 12 نفر زن بودند؛ اين در حالي است كه در مدت مشابه سال قبل يكهزار و 539  مرد و 20  زن در حوادث كار جان خود را از دست دادند.

بر اساس اين گزارش در اين مدت استان هاي تهران با 364، خراسان رضوي با 120 و اصفهان  با 112  نفر بيشترين و استان هاي كهگيلويه و بويراحمد با پنج، خراسان شمالي با هشت و ايلام و خراسان جنوبي هر كدام با نه فوتي كمترين آمار تلفات حوادث كار را داشته اند.

مطابق آمارهاي موجود در حوادث كار نه ماهه امسال سقوط از بلندي با 45.5 درصد بيشترين علت مرگ در حوادث كار را به خود اختصاص مي دهد. پس از آن اصابت جسم سخت با 22.1 و برق‌گرفتگي با 15.1 درصد بيشترين دلايل مرگ در حوادث كار را در برمي گيرند. به بيان ديگر از كل تلفات حوادث كار نه ماهه امسال 685 نفر به دليل سقوط از بلندي، 333 نفر بر اثر برخورد جسم سخت، 228 نفر به دليل برق‌گرفتگي، 72 نفر به دليل كمبود اكسيژن، 58 نفر بر اثر سوختگي و 130 نفر به دليل ساير موارد جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس اين گزارش در حوادث كار نه ماهه امسال 22 هزار و 949 مصدوم حوادث كار به مراكز پزشكي قانوني مراجعه كرده‌اند كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل نه دهم درصد رشد داشته است.

يادآور مي شود با وجود روند صعودي مرگ های ناشی از حوادث کار در سال های گذشته و رشد اين آمار از 697 فوتی در سال 1383 به يکهزار و 994 نفر در سال 1392، در نه ماهه امسال اين آمار روندي نزولي در پيش گرفته و با 3.4 درصد كاهش در مقايسه با مدت مشابه سال قبل به يكهزار و 506 نفر رسيده‌است.

مرگ کارگرساختمانی20ساله درپی سقوط ازارتفاع

یک کارگر جوان هنگام کار به دلیل سقوط از ارتفاع، جان خود را از دست داد.

به گزارش 21بهمن کُردپا، روز یکشنبه پنجم بهمن‌ماه سال جاری، امیر حسینی کارگر ساختمانی اهل پاوه هنگام کار در تهران براثر سقوط از ارتفاع به شدت زخمی و به بیمارستان میلاد این شهر انتقال یافته بود.

یک منبع مطلع در این‌باره گفت: این کارگر٢٠ ساله، پس از ١٦ روز بستری در بیمارستان به دلیل جراحات شدید، امروز سه‌شنبه بیست و یکم جان خود را از دست داد.

این منبع افزود: امیر حسینی اهل روستای "سریاس" از توابع شهرستان پاوه می‌باشد.

مرگ اپراتور جرثقیل تاور در ارتفاع

ظهر امروزدر شهرک غرب، خیابان ایران زمین، خیابان مهستان، اپراتور جرثقیل تاور بدنبال معلق ماندن در ارتفاع، جانش را ازدست داد.

به گزارش 21بهمن پایگاه خبری 125، حجت راستاد افسر آماده منطقه 2 عملیات که در محل حادثه حضور داشت در این باره گفت: با رسیدن آتش نشانان به محل حادثه مشاهده شد، اپراتور جرثقیل تاور به صورت معلق میان زمین و آسمان مانده و هر لحظه احتمال سقوط آن وجود داشت.

وی افزود: آتش نشانان بلافاصله پس از کشیدن نوار خطر در اطراف محل حادثه اقدام به مهار تاور کرده و با رعایت کامل اصول ایمنی و با استفاده از سبد اپراتور جرثقیل تاور که مرد میانسالی حدود 55 ساله بود را به پایین منتقل کردند که پس از تحویل به امدادگران اورژانس مرگ وی توسط آنان تائید گردید.

جان باختن یک کارگرساختمانی براثرسوختگی شدید

مدیر حوزه سه سازمان آتش نشانی مشهد گفت: براثر آتش سوزی در مجتمع تجاری آکسون مشهد یک کارگر جان خود را از دست داد.

به گزارش21بهمن ایرنا،ابوالفضل تیموری روز سه شنبه افزود: این حادثه حوالی ساعت 10 امروز به ستاد فرماندهی آتش نشانی اعلام و مامورین این سازمان به محل حادثه در خیابان 17 شهریور اعزام شدند.

وی گفت: در این حادثه که هنگام ایزوگام کردن نمای ساختمان رخ داد، نیمی از نمای ساختمان آتش گرفت و یکی از کارگران به علت شدت سوختگی جان خود را از دست داد.

وقوع دو حادثه کاری در کارخانه سیمان سپاهان طی سه روز

روز یکشنبه نوزده بهمن ماه براثر سقوط قلاب جرثقیل سقفی در کارخانه سیمان سپاهان یکی از کارگران این واحد صنعتی از ناحیه ران پا آسیب دید. سه روز پیش از این حادثه نیز یکی دیگر از کارگران کارخانه سیمان سپاهان به نام «علی اکبری» در هنگام کار مجروح شده بود.

به گزارش21بهمن ایلنا،کارگران در کارخانه سیمان سپاهان با اعلام این خبر گفته‌اند که آقای ابراهیم رجبی کارگر واحد تعمیرات کارخانه سیمان سپاهان در روز یکشنبه براثر سقوط قلاب جرثقیل سقفی یکی از سالن‌های این کارخانه آسیب دیده و هم اکنون در بیمارستان مطهری «فولادشهر» اصفهان بستری است؛ حال عمومی وی مطلوب بوده و در انتظار نوبت جراحی است.

گفته می‌شود این حادثه زمانی رخ داد که اپراتور جرثقیل از طریق دستگاه کنترل از راه دور برای جابجایی قلاب جرثقیل که در قسمتی از فضای محصور سقف گیر کرده بود اقدام می‌کند که در ‌‌نهایت به دلیل پاره شدن سیم نگهدارنده، قلاب به سمت زمین‌‌ رها شده و با آقای رجبی که در زیر آن قرار داشت برخورد می‌کند.

این حادثه در شرایطی اتفاق افتاده است که پیش از این نیز در روز پنجشنبه شانزدهم بهمن‌ماه (سه روز قبل‌) یکی دیگر از کارگران کارخانه سیمان سپاهان به نام علی اکبری براثر گیرکردن در تسمه نقاله کلینکر مجروح شده بود.

مسمومیت سي و پنج کارگريك كارخانه درجاده مخصوص كرج

صبح روز20بهمن،35کارگر يك كارخانه واقع در كيلومتر ١٥ جاده مخصوص كرج،دچارمسمومیت با گازشدند.

به گزارش21بهمن پایگاه اطلاع رسانی مرکزاورژانس تهران،مسموميت بخاطر انتشار گاز كلر در فضاي كارخانه به وجود آمده بود و ٣٥ کارگر دچار مشكلات تنفسي شده بودند.

براساس این گزارش،٣٤ نفر از کارگران مصدوم توسط اكيپ ها به بيمارستان فياض بخش منتقل گرديدند.

اعتصاب کارکنان سه فرودگاه در آلمان

به گزارش9فوریه یورونیوز،با هماهنگی اتحادیه های کارگری، کارکنان سه فرودگاه آلمان دست به اعتصاب زدند. کارکنان سه فرودگاه

هامبورگ، اشتوتگارت و هانوفر برای بهبود وضعیت دستمزد وکاریشان اعتصاب کرده اند. این سه فرودگاه در زمره ۱۰ فرودگاه مهم آلمان به شمار می روند.

بیست ویکم بهمن ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری22بهمن1393

- دادنامه اي براي حمايت از حقوق كارگران به طور عام و كارگران پروژه اي به طور خاص

- بازهم وعده به کارگران معدن زغال سنگ شمال شرق

- اقساط بالا و سود ۳۰میلیونی گرفتاری جدید متقاضیان مسکن ویژه

- حادثه کار، مرگ کارگر دیگری را رقم زد   

- مصدومیت و بستری شدن تعدادی از کارکان هتل عباسی اصفهان بدنبال آتش سوزی

- ادامه مذاکره شل و اتحادیه کارگران آمریکا در دهمین روز اعتصاب

- بیش از ۲۰۰ پناهجو در دریای مدیترانه ناپدید شدند

دادنامه اي براي حمايت از حقوق كارگران به طور عام و كارگران پروژه اي به طور خاص

در شرايطي كه زندگي شهري بويژه در كلانشهرها با دستمزدهاي رايج فقط بخشي از هزينه ها را پاسخ مي دهد و كارگران و ساير زحمتكشان براي گذران زندگي و معيشت خانواده، ناگزير از يافتن كار دوم مي شوند، ما كارگران پروژه اي كه تمام وقت خود را در كار و محيط كار سپري مي كنيم با چه ترفندي مي توانيم از هفت خوان هزينه هاي زندگي خانواده برآييم. در شرايطي كه كارگران هيچ امكاني براي سازماندهي خود در مقابل سرمايه داران و كارفرمايانِ سازماندهي شده و شريك در قدرت ندارند و هر جمع چند نفره، حتي صنفي، با هزار و يك شيوه زير شديد ترين فشار هاي امنيتي قرار مي گيرند، با چه ابزاري مي توانيم هجوم كارفرمايان را نسبت به حقوقمان به دفاع برخيزيم. از اين رو خطاب به همه ي زحمتكشان و همه آنان كه به هر دليل براي اعتلاي اين سرزمين به پارامترهايي غير از حقوق كار مي انديشند اعلام مي كنيم كه دست هاي سازنده ي صنعت پايه در اين سرزمين به سوي شما دراز شده و از شما ياري مي جويد.

پس از سال ها تلاش بي وقفه براي احقاق حقوق كارگران پروژه اي، توسط فعالان كارگري و كارگران فعال در پروژه ها، متاسفانه حتي در انتقال منطق اين حق به مسوولان وزارت كار نتوانسته ايم موفق شويم. از همين رو به ناچار ريز ساعات كار كارگران پروژه اي و تفاوت آن با کار ساير اقشار مزد بگير و بي توجهي مسوولان به حقوق كار اين زحمتكشان را به صورت داد نامه اي تنظيم كرده ايم و اميدواريم لااقل مورد توجه حق جويان و مدعيان حق قرار گيرد و در اين ميان آناني كه در صاحبان قدرت اندك نفوذي دارند، از اين نفوذ بهره برده و لااقل در تنظيم قوانين و مقرراتي در جهت تسهيل دريافت اين حقوق ياري مان كنند.

زمان کار یک ماهه یک کارگر پروژه ای با توجه به عدم امکان استفاده ازتعطیلات رسمی و نيز 6 ساعت کار در روز های جمعه،24 روز کار در ماه و زندگی در خوابگاه های کارگری و تنها 6 روز امکان مرخصی رفتن و دیدن خانواده.

24 روز با روزانه 12 ساعت كار با احتساب كسر 3 روز 6 ساعته ي جمعه ها 12*24-(18)= 270 ساعت درماه.

کار یک مزد بگير در شرايط معمولي عبارت است از 176 ساعت كار موظف در ماه به شرطي كه غير از جمعه تعطيل نباشند.

کار یک کارگر پروژه ای در هر سال 270*12=3240 ساعت. بدون محاسبه مزاياي كار در تعطیلات رسمی.

ساعت موظف یک مزد بگير در شرايط معمولي در یک سال 176*12=2112 ساعت. تعطیلات رسمی باید کسر شود.

ساعات کاري کارگر پروژه اي در 20 سال 3240*20=64800 ساعت کاری، بدون محاسبه تعطیلات رسمی.

 

یک مزد بگير در شرايط عادي در 30 سال 2112*30=63360 ساعت کاری، تعطیلات رسمی باید کسر شود.

تفاوت: يك کارگر پروژه ای با 20 سال کارکرد مقدار 1440 ساعت اضافه کاری نسبت به 30 سال کارکرد یک مزد بگير عادی انجام داده است که بيش از 8 ماه کار کرد یک مزد بگير عادی است.

به طور متوسط 20 روز در سال به جز روزهای جمعه وعاشورا تعطیلات رسمی داریم که کارگران پروژه ای نمی توانند از آن استفاده کنند. 20*12 ساعت = 240 ساعت کاری

240 ساعت کاری در 20 سال =4800 به عبارت ديگر 1440+4800= 6240 ساعت كه معادل 3 سال كار مزد بگير عادي است. حال اگر اين اضافه كاري با محاسبه 40 درصد حق اضافه کاری مصوب قانون كار محاسبه شود به = 8736 ساعت كار مي رسيم كه بيش از 4 سال كار یک مزد بگير عادی ست يعني يك كارگر پروژه اي در طول 20 سال، معادل 34 سال مزد بگير عادی كار مي كند.

كارگر پروژه ای با روزی 4 ساعت اضافه کاری اجباري که بر خلاف مفاد قانون کار است و انجام کار در خارج از شهر ها و عدم وجود شرایط ایمنی کار و با وجود سختی کار و شیوه ی کار که کاری است اردوگاهی و می باید لااقل به مدت 24 روز بدون دیدار با خانواده در خوابگاه های کارگری به سر ببرد و بدون استفاده از مزاياي کار اقماری كه در همه ي دنيا مرسوم است (دوهفته کار و دو هفته استراحت) و همینک در فلات قاره شرکت نفت و شرکت های حفاری کاربردی می گردد.) كار مي كند، ولی وزارت کار و تامین اجتماعی از حقوق قانونی کارگران پروژه اي حمایت نمی کند و در عمل با مقررات زدایی از قانون کار به آنها به چشم یک برده نگاه می کند. متاسفانه صاحبان قدرت تا كنون نه فقط نسبت به اين دادخواهي ما بي توجه بوده اند بلكه حتي با تصويب و اجراي قوانيني مثل (مقررات مناطق ويژه آزاد تجاری- اقتصادی)

حداقل هاي حمايتي قانون كار را هم از كارگران پروژه اي دريغ كرده اند.

اتحاديه نيروي كار پروژه اي اين دادنامه را به همراه مطالبات مكتوب و امضا شده ي كارگران، ناچار به تنها نماينده اي (محجوب) كه ادعاي دفاع از حقوق كارگران را در مجلس مقننه دارد تحويل داد، تا پيگير حقوق از دست رفته ي كارگران باشد و صحت ادعاي خود را به كارگران اثبات كند.

امضاي بيش از 5000 كارگر پروژه اي پيوست مي باشد

اتحا دیه نیروی کار پروژه ای ایران

21 بهمن ماه 93

برگرفته از: https://kmkoomak.wordpress.com/

بازهم وعده به کارگران معدن زغال سنگ شمال شرق

در پی اعتراض و تجمع کارگران معدن زغال سنگ قشلاق آزادشهر در خصوص عدم دریافت حقوق خود وعده هایی نیز به آنها برای پرداخت حقوقشان داده شد.

به گزارش 22بهمن تیتر آزاد، طی روزها و هفته گذشته حدود ۳۰۰ نفر از کارگران معدن قشلاق وابسته به معدن زغال سنگ شمالشرق، به دلیل عدم پرداخت حقوقشان دست به اعتراض و تجمع در محوطه معدن زدند.

از همین رو رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان آزادشهر گفت: طی جلساتی که در این هفته گذاشته شد و پیگری های صورت گرفته، مدیرعامل این معدن نیز قول های مساعدی نیز برای پرداخت حقوق این کارگران دادند.

خلیل رجبلی در ادامه با اشاره به اینکه این حقوق های عقب افتاده برای دوره قبلی و مدیرعامل قبلی این شرکت نیز بوده است و از زمان روی کار آمدن هیئت مدیره جدید و آقای نصیری مدیرعامل جدید این شرکت نیز حقوق های این کارگران به موقع پرداخت شده است افزود: قرار بر این شد در هفته آینده، یک حقوق عقب افتاده این کارگران پرداخت شود و تا ۱۵ ماه آینده نیز یک ماه حقوق عقب افتاده دیگر و عیدی این کارگران به آنها پرداخت شود.

اقساط بالا و سود ۳۰میلیونی گرفتاری جدید متقاضیان مسکن ویژه

در حالی قرار بود پرداخت اقساط مسکن ویژه ماهانه یک‌میلیون تومان و بدون سود باشد اما متقاضیان باید ماهانه حدود ۱.۷میلیون تومان قسط و ۳۰میلیون تومان نیز سود این واحدها را پرداخت کنند.

 به گزارش 22بهمن تسنیم، اردیبهشت ماه سال گذشته و در روزهایی که مسکن ویژه تهرانسر مشتری چندانی نداشت، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از آغاز ثبت‌نام متقاضیان این طرح در محل پروژه با دو هدف سهولت ثبت‌‌نام و بازدید مردم از پروژه و اطمینان خاطر آنها برای ثبت‌نام خبر داده و گفته بود:‌ تاکنون 1868 نفر احراز شرایط نهایی شده‌اند که باید پنج شرط نداشتن واحد مسکونی، سرپرست خانوار، متأهل، سابقه 5 سال سکونت در تهران و عدم استفاده از تسهیلات یارانه‌ای دولت را داشته باشند.

فریبرز واحدی تصریح کرد: متقاضیانی که اقساط اول و دوم خود را پرداخت کرده‌اند باید اول خرداد (93) قسط سوم را نیز واریز کنند که در نهایت متقاضیان در یک سال 120 تا 150 میلیون تومان پرداخت می‌کنند و بقیه پول که مربوط به زمین است نیز در مدت 10 تا 12 سال از آنها دریافت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: به‌طور متوسط متقاضی ماهانه کمتر از یک میلیون تومان ــ اقساط ــ می‌پردازد که این مبلغ هیچ‌گونه سود بانکی ندارد و فقط میزان ناچیزی کارمزد به آنها تعلق می‌گیرد.

این در حالی است که متقاضیان مسکن ویژه تهرانسر حکایت دیگری را از نحوه پرداخت اقساط ماهانه و سود میلیونی طرح مذکور روایت می‌کنند.

یکی از متقاضیان مسکن ویژه تهرانسر ، گفت: زمانی که در مسکن ویژه ثبت‌نام کردم، اداره راه و شهرسازی استان تهران اعلام کرد که پرداخت اقساط ماهانه این طرح ظرف 10 سال هیچ‌گونه سودی ندارد.

وی با بیان اینکه حتی این موضوع بارها توسط مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران مورد تأکید قرار گرفت، افزود: این در حالی است که الآن مشخص شده که هر متقاضی مسکن ویژه که واحد خود را دریافت کرده باید 30میلیون تومان سود پرداخت کند.

وی با بیان اینکه جیب متقاضیان مسکن ویژه خالی شده خواستار فرصت 6 ماه تا یک‌ساله برای پرداخت اقساط شد و تصریح کرد: قرار بوده اقساط حداکثر ماهانه مبلغ یک‌میلیون تومان باشد، این در حالی است که پرداخت اقساط از 900هزار تومان شروع و به حدود یک‌میلیون و 700 هزار تومان می‌رسد.

بنا بهمین گزارش، مسکن ویژه تهرانسر از همان ابتدای طرحی پرحاشیه بود به‌طوری که اختلافات پیمانکاران با کارفرما در پاره‌ای مواقع به توقف ساخت و ساز منجر شد و این مسئله نیز زمانبندی تحویل واحدها را به هم ریخت. از سوی دیگر به‌خلاف وعده‌های داده شده، قرار است متقاضیان مسکن ویژه حدود 70میلیارد تومان سود پرداخت کنند.

حادثه کار، مرگ کارگر دیگری را رقم زد

یک کارگر دیگر اهل سنندج نیز به دلیل حوادث ناشی از کار در تهران جان خود را از دست داد.

به گزارش 22بهمن کُردپا، روز دوشنبه بیستم بهمن‌ماه، غفار احمدی کارگراهل سنندج که جهت امرارمعاش به تهران مهاجرت کرده بود به دلیل حادثه کار جان باخت.

این کارگر اهل روستای "هویه" از توابع بخش کلاترزان سنندج می‌باشد.

مصدومیت و بستری شدن تعدادی از کارکان هتل عباسی اصفهان بدنبال آتش سوزی

وقوع آتش سوزی در محوطه پارکینگ پشت هتل عباسی اصفهان جوار بازار هنر، شامگاه سه شنبه سبب مصدومیت و بستری شدن شماری از کارکنان این هتل و آتش گرفتن یک دستگاه خودرو شد.

به گزارش22بهمن ایرنا به نقل از روابط عمومی اورژانس اصفهان،در این حادثه چند نفر از کارکنان هتل عباسی به سبب استنشاق دود حاصل از حریق به بیمارستان منتقل شده و تحت درمان قرار گرفتند.

این افراد هنگام خاموش کردن آتش با مشکل تنفسی مواجه شده و به کمک عوامل اورژانس به بیمارستان عیسی بن مریم اصفهان منتقل شدند.

ادامه مذاکره شل و اتحادیه کارگران آمریکا در دهمین روز اعتصاب

شرکت انگلیسی-هلندی شل روز سه‌شنبه (٢١ بهمن ماه) از ادامه مذاکره میان این شرکت و اتحادیه کارگران فولادسازی آمریکا (یواس‌دابلیو) در دهمین روز اعتصاب در این کشور خبر داد.

به گزارش22بهمن شنا بنقل از خبرگزاری رویترز، شرکت شل روز سه‌شنبه اعلام کرد که در دهمین روز از بزرگترین اعتصاب کارگران پالایشگاهها از سال ١٩٨٠ میلادی تاکنون، مذاکرات میان این شرکت و اتحادیه یواس‌دابلیو درباره قرارداد کار کارگران پالایشگاههای آمریکا ساعتها به طول انجامیده است.

بر اساس این گزارش، از زمان آغاز مذاکرات در روز ٢١ ژانویه (یکم بهمن ماه) تاکنون، دو طرف نتوانسته‌اند به توافق دست یابند. این مذاکرات درباره افزایش میزان دستمزد و چگونگی نظارت بر کار بیش از حد کارگران است که می‌تواند با پرداخت اضافه کار یا افزودن نیروی کار حل شود.

شل نماینده اصلی شرکتهای نفتی در مذارکرات قرارداد سه ساله کار است، قراردادی که ٣٠ هزار کارگر را در ٦٣ پالایشگاه و واحد تولیدی پوشش می‌دهد.

بنابراین گزارش، اتحادیه یواس‌دابلیو خواستار افزایش دستمزد، وجود سیاست بهتر برای ایمنی کارگران و کاهش حضور پیمانکاران خارج از این اتحادیه در پالایشگاهها است.

اعتصاب کارگران اواخر هفته گذشته گسترش یافت و کارگران پالایشگاه وایتینگ شرکت بی‌پی در ایالت ایندیانا و همچنین پالایشگاه مشترک این شرکت با هاسکی انرژی در تولدو در ایالت اوهایو نیز به این اعتصاب پیوستند.

در مجموع تاکنون ١١ پالایشگاه و واحد تولیدی در این اعتصاب شرکت کرده‌اند. بر اساس این گزارش، ٩ پالایشگاه اعتصاب‌کننده ١٣ درصد از ظرفیت پالایش آمریکا را به خود اختصاص می‌دهند. هم‌اکنون حدود پنج هزار و ٤٠٠ کارگر در این اعتصاب حضور دارند.

شرکتهای نفتی به منظور فعال نگه داشتن واحدهای خود از مدیران آموزش‌دیده خود استفاده کرده‌اند و تنها شرکت تسورو برای اجرای عملیات تعمیر و نگهداری، پالایشگاه مارتینز خود را در ایالت کالیفرنیا تعطیل کرده است.

اتحادیه یواس‌دابلیو از زمان آغاز مذاکرات در روز ٢١ ژانویه با پنج پیشنهاد شل مخالفت کرده است.

با توجه به این که ممکن است فعالیت پالایشگاهها ماهها به این صورت ادامه یابد، کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که اعتصاب کارگران می‌تواند تأثیر اندکی بر قیمتهای بنزین برای رانندگان داشته باشد.

بیش از ۲۰۰ پناهجو در دریای مدیترانه ناپدید شدند

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل می گوید که بیش از ۲۰۰ پناهجو در دریای مدیترانه ناپدید شدند. سخنگوی این نهاد، روز چهارشنبه در توییتر خود نوشته است که گارد ساحلی ایتالیا ۹ تن از این مهاجران را پس از ۴ روز سرگردانی در دریا نجات داده است.

به گزارش11فوریه یورونیوز،نجات یافتگان گفته اند که آنها روز شنبه ساحل لیبی را به مقصد اروپا ترک کرده بودند. دو قایق حامل آنها روز شنبه واژگون شده و ۲۰۳ تن از پناهجویان در نزدیکی جزیره لامپدوزا ناپدید شدند.

گارد ساحلی ایتالیا، روز یکشنبه، قایق دیگری را در این منطقه یافت که گفته می شود ۲۹ تن از سرنشینان آن بر اثر سرما و خستگی ناشی از سفر جان باخته بودند.

بیست ودوم بهمن ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

اخبارکارگری23بهمن1393

- مسئله دستمزد و بگیر و ببند فعالین کارگری حق طلب

-“عدم تشکل یابی صنفی مستقل معلمان در ایران”

- گفتگوی راديو ندا باشاپوراحسانی راد دررابطه با ادامه اعتصاب یکپارچه كارگران لوله نورد صفا

- بازی کردن شرکت حمل ونقل ریلی رجابا مال وجان کارگران ومسافران برای کسب سودبیشتر!

- حریق در مجتمع تجاری نیمه سازمشهد موجب مرگ یک کارگرجوشکارشد

- اخراج2000نفرازکارکنان شرکت نفتی توتال درسال2015

مسئله دستمزد و بگیر و ببند فعالین کارگری حق طلب

شاپور احسانی راد

ما ایمان داریم با توجه به گرانی، تورم و فساد مهارناپذیر، بیکاری گسترده جوانان و اخراج کارگران، حقوق های معوقه و زورگویی تحمل ناپذیر کارفرمایان، انواع مانع تراشی دولت در مقابل مطالبات و افزایش مزد حقوق بگیران و نیز زندان، بگیر و ببند و محاکمه شریف ترین انسانهایی که از معیشت و منزلت زحمتکشان دفاع می کنند، دیری نخواهد پایید که با هم پیوستن کارگران شرکت واحد، ایرانخودرو، پارس خودرو، واگن سازی، نورد ولوله صفا، پروفیل ساوه با کارگران نیشکر هفت تپه و کارون و قزوین و تبریز و اصفهان و با هماهنگ شدن با صفوف متحد و متشکل معلمان و پرستاران با این نیروی شگفت انگیز و قدرتمند اجتماعی خود، افزایش مزد و همه مطالبات شان  را محقق خواهند ساخت.

لینک متن کامل: http://www.etehadeh.com/?page=news&nid=4207

عدم تشکل یابی صنفی مستقل معلمان در ایران

قسمت اول: موانع ساختاری

جعفر ابراهیمی- معلم

تشکل های صنفی در شکل گیری و جهت دادن و نیز تحقق مطالبات معلمان نقشی درخور توجه دارند، این تشکل ها هستند که می توانند با ایجاد فضای فعالیت و مشارکت صنفی عرصه ای برای تغییر شرایط موجود فراهم نمایند اما تشکلی می تواند متولی این تغییر باشد که با بلوک های قدرت و ثروت مرزبندی جدی و ساختاری داشته باشد. نظام آموزشی یکی از موانع شکل گیری تشکل های صنفی مستقل زیرا ریشه بسیاری از مشکلات در خود ساختار آموزشی است و چاره ای جز این ندارد که به صورت سیستماتیک جلوی تشکل یابی مستقل را سد نماید. اما چرا نظام آموزشی تشکل های صنفی را در ساختار خود نمی پذیرد و با هر نوع از تشکل یابی مستقل مخالف است؟

لینک متن کامل:

http://bield.info/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B6%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D9%81%DB%8C-%D9%85%D8%B9/

گفتگوی راديو ندا باشاپوراحسانی راد دررابطه با ادامه اعتصاب یکپارچه كارگران لوله نورد صفا

شاپور احساني راد، نماينده اخراجي كارگران پروفيل ساوه، در گفتگو با راديو ندا با اشاره به ادامه اعتصاب يكپارچه كارگران لوله نورد صفا ، گفت : '' كارگران به اين نتيجه رسيده اند كه هيچكس به فريادش نخواهد رسيد و بايد روي پاي خودشان بايستند و تشكل خودشان را داشته باشند!'' اين فعال كارگري همچنين با بيان اينكه امروز هم كارگران مثل دوره ستم شاهي در فقر و فلاكت و تنگدستي بسر مي برد، افزود : '' كينه و عداوت [ طبقاتي ] من از رژيم شاه و نظام سرمايه داري تمام شدني نيست.

گوش کنید: http://radio-neda.blogspot.fr/2015/02/blog-post_11.html

بازی کردن شرکت حمل ونقل ریلی رجابا مال وجان کارگران ومسافران برای کسب سودبیشتر!

کارگران تعمیرکار مولد بخار قطار راه آهن می‌گویند، شرکت رجاء قطعات بی‌کیفیت در اختیار کارگران تعمیرکار قرار می‌دهد و در صورت خراب شدن قطعات پول آن را از کارگران می‌گیرد.

به گزارش23بهمن ایلنا،یکی از کارگران تعمیرکار مولد بخار در تشریح این مشکل گفت: متاسفانه مدتی است کارگران چوب بی‌کیفیت بودن قطعات مورد استفاده در بخش‌های مختلف قطار را می‌خورند و به محض گزارش دادن خرابی قطعات، جریمهٔ قطعهٔ مورد نظر توسط کار‌شناسان رجاء از کارگر گرفته می‌شود در حالی که به این مسئله توجه نمی‌کنند که کارگری که پایه حقوق ۷۰۰ هزار تومانی دارد چگونه می‌تواند ۱ میلیون تومان جریمهٔ قطعه را بدهد.

وی گفت، متاسفانه بعد از گزارش خراب شدن قطعات به کار‌شناسان، آن‌ها کارگران تعمیر کار را مقصر می‌دانند و ما را به بی‌احتیاطی متهم می‌کنند. کار‌شناسان، کارگر را مقصر می‌دانند در حالیکه کیفیت قطعات آنقدر پایین است که در بسیاری از مواقع کارگر تمام تلاش خود را می‌کند تا جایی که می‌تواند قطعه را حفظ کند.

این کارگر اضافه کرد: این قطعات، تولید داخل است و متاسفانه به دلیل شرایط تحریم اساسا کیفیت خوبی ندارند.

به گفتهٔ این کارگر تعمیرکار شرکت رجاء، با توجیه صرفه جوبی در هزینه‌ها قطعات با کیفیت پایین می‌سازد و این قطعات را در داخل قطار‌ها مورد استفاده قرار می‌دهد ولی این قطعات بیشتر از یک ماه کار نمی‌کنند و به دلیل بی‌کیفیت بودن زود از رده خارج می‌شوند. وی گفت:. وقتی یکی از قطعات خراب می‌شود کارگران باید خرابی قطعه را گزارش کنند اما هربار این خود کارگران هستند که مورد مواخذه قرار می‌گیرند و هیچکس توجهی به این مسئله نمی‌کند که کیفیت قطعات آنقدر نامطلوب است که بیشتر از یک مدتی نمی‌تواند کار کند.

به گفتهٔ این کارگر بی‌کیفیت بودن قطعات مورد استفاده مشکلات زیادی را برای کارگران ایجاد کرده است. گاهی پیش آمده که شب‌ها و در سفرهای مختلف، در شرایطی که دید کافی وجود ندارد کارگری برای تعویض و جاگزینی قطعات در میانهٔ راه اقدام به تعویض یا جایگزینی قطعه کرده و بعضا جانش به خطر افتاده است.

این کارگر تعمیرکار در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: مثلا یک قطعه پمپ آب را درنظر بگیرید. رجاء با شرکت پیمانکاری قرار داد می‌بندد و به این ترتیب وظیفهٔ تامین کلیه قطعات به جز قطعات تخصصی به عهدهٔ شرکت پیمانکاری است. رجاء هم برای اینکه کمترین هزینه را در تولید قطعات تخصصی انجام دهد، قطعات بی‌کیفیت در اختیار کارگران قرار می‌دهد و آن‌ها را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد. حال اگر همین پمپ آب خراب شود، شرکت پیمانکاری را جریمه می‌کنند و شرکت‌های پیمانکاری هم می‌گویند چون قطعه در اختیار کارگر است جریمهٔ خراب شدن آن هم به عهدهٔ خود کارگر است.

این کارگر گفت: دستگاههای ما سال ۱۳۳۰ وارد ایران شده‌اند و در حال حاضر بیش از ۶۰ سال است که به‌‌ همان شکل کار می‌کنند. طبیعی است که در گذر زمان فلز خورده می‌شود و آسیب می‌بینند. بسیاری از بخش‌های این دستگاه‌ها پوسیده شده و دیگر قابل استفاده نیستند آنوقت چرا باید جور این مشکلات را کارگران به تنهایی بکشند.

این کارگر ادامه داد: رجاء با این کار در واقع دوطرفه سود می‌کند. هم پول کمتری بایت قطعات پرداخت می‌کند و هم جریمهٔ خراب شدن قطعه را از کارگر می‌گیرد. به این ترتیب تنها کسی که هم به صورت مالی و هم گاهی به صورت جانی ضرر می‌کند کارگر است.

وی گفت: جریمه‌های سنگینی که برای کارگران در نظر می‌گیرند باعث می‌شود کارگران اصلا اقدام به گزارش دادن نکنند، در این صورت قطار به‌‌ همان شکل حرکت می‌کند و بعدا معلوم نیست چه اتفاقی برای آن قطار و آن کارگری که با قطعهٔ خراب مواجه می‌شود می‌افتد.

مرگ کارگرجوشکاربراثرسوختگی شدید

حریق در مجتمع تجاری نیمه سازمشهد موجب مرگ یک کارگرجوشکارشد

به گزارش23بهمن واحدمرکزی خبر،مدیر حوزه سه سازمان آتش نشانی مشهد گفت: صبح امروز حریق در مجتمع در حال ساخت « اَکسون » در مشهد منجر به سوختگی شدید و جان باختن یک کارگر جوشکار شد .

ابوالفضل تیموری افزود : شماری از کارگران هم با مشاهده حریق خود را به پایین پرت کردند اما خوشبختانه آسیب ندیدند .

او گفت : این حریق به ساختمان برج آسمان شماره 2 هم سرایت کرد و موجب تخریب 40 درصدی نمای آن شد.

اخراج2000نفرازکارکنان شرکت نفتی توتال درسال2015

شرکت نفتی توتال به اجرای تدابیری جهت مقابله با قیمت بسیار پایین نفت در بازار روی خواهد آورد.

به گزارش12فوریه یورونیوز،کاهش نیروی کار این کمپانی عظیم نفتی تا سقف ۲ هزار نفر یکی از برنامه هایی است که تا پایان سال ۲۰۱۵ به مرحله اجرا در خواهد آمد. کل نیروی کار توتال به رقم یکصد هزار نفر می رسد.

 

کاهش سرمایه گذاری تا سقف ۲۴ میلیارد دلار در بخش اکتشاف و بهره برداری همچنین کاهش ظرفیت پالایشگاههای این شرکت از دیگر تدابیری است که مدیران توتال درباره آنها به توافق رسیده اند.

عرضه بالای نفت و تقاضای پایین برای این ماده موجب شده از ماه ژوئن سال گذشته تا کنون قیمت طلای سیاه در بازار حدود ۵۰ درصد افت کند.

بیست وسوم بهمن ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com